Postmodernistisk operadystopi
Del 1: Skrik og Opera under vann
Sitt i par. Jobb sammen med spørsmålene under:
A. Edvard Munchs Skrik (1893)
Se først på Edvard Munchs bilde Skrik fra 1893. (Dere kan gjøre bildet større ved å klikke på pilene øverst til høyre i bildet).
Beskriv hva som befinner seg i forgrunnen, mellomgrunnen og bakgrunnen i maleriet.
Hvilken stemning synes dere det er i maleriet?
Hva er årsaken til at dere synes bildet har denne stemninga?
Hva vil dere si er maleriets tema?
B. Rolf Grovens Opera under vann (2009)
Trykk dere videre til bildet Opera under vann av Rolf Groven.
Beskriv hva som befinner seg i forgrunnen, mellomgrunnen og bakgrunnen i bildet.
Hvilken stemning synes dere det er i bildet?
Hva er årsaken til at dere synes bildet har denne stemninga?
Hva vil dere si er bildets tema?
Hvilken funksjon har det at Groven har brukt Skrik-motivet i bildet sitt?
C. Intertekstualitet
Les teorien om intertekstualitet under. Diskuter deretter hvordan denne teorien kan overføres på Grovens bilde.
Intertekstualitet handler om å låne uttrykk og innhold fra andre tekster og bruke dem til å utvide innholdets egen (nye) tekst.[...] Slik intertekstualitet kaller vi allusjoner og er svært vanlig. Virkningen kan være svært sterk: gjennom små lån eller henvisninger til andre tekster, kan en utvide innholdet i sin egen tekst og ikke minst dra nytte av de kreftene som finnes i andre tekster. (Aksnes og Gram Økland, 2019)
D. Postmodernistisk dystopi
Bildet til Groven kan kategoriseres som en "postmodernistisk dystopi". Men hva i all verden betyr det?
Jobb i par
En av dere leser artikkelen "Postmodernisme" på NDLA. Den andre leser definisjonen på "dystopi" på Store norske leksikon.
Fortell hverandre hva som kjennetegner postmoderne og dystopisk kunst. Diskuter deretter hvorfor vi kan sette denne merkelappen på Grovens bilde.
Del 2: "Guidet tur"
Skrevet av Flu Hartberg (Copyrighted). Rettighetshaver: No Comprendo Press.
Les tegneserien "Guidet tur" av Flu Hartberg. Du finner en tekstbeskrivelse av tegneserien ved å velge den relaterte artikkelen nederst på siden. Svar på disse spørsmålene:
Innhold
Hva mener du er temaet/budskapet i tegneserien? Begrunn svaret ditt.
Tegneserien er både humoristisk og samfunnskritisk. Hvordan da?
Form
Se på hvordan Hartberg bruker bildeutsnitt i tegneserien. Kommenter særlig hvilken funksjon bildeutsnittet i den aller siste ruta har.
Vurder samspillet mellom tekst og bilde i tegneserien. Hvordan spiller de to modalitetene sammen for å skape humor og samfunnskritikk?
Hva er tegneseriens høyde-/vendepunkt? Begrunn svaret ditt.
Diskuter i par
Flu Hartberg blir beskrevet på denne måten i en anmeldelse av en av de nyere bøkene hans, Spesialklassen:
Hartberg er en av Norges beste og mest hardtarbeidende tegneserieskapere. Det han (heldigvis) mangler av respekt for autoriteter, tar han så til de grader igjen i form av medmenneskelighet. Hartbergs serier sparker alltid oppover, og hans drøyeste karikaturer har alltid en god porsjon ubehagelig sannhet i seg. (Lønningen, 2020)
Diskuter om denne karakteristikken av Hartbergs kunst også gjelder for "Guidet tur". Begrunn svaret.
Del 3: Sammenlikn dystopiene
Gå sammen i par. Lag et foredrag der dere sammenlikner Rolf Grovens Opera under vann og Flu Hartbergs "Guidet tur". Målet med foredraget er å
vise at dere kan kople sammen virkemidler og tema i de to tekstene
anvende fagbegreper på en relevant måte
Tips til foredraget:
Det visuelle, altså bildene og tegneserien, bør være i fokus (på presentasjonsverktøyet dere bruker) i presentasjonen.
Forklar med egne ord, pek på bilder/tekst og klipp gjerne ut utsnitt og/eller zoom inn for å vise evne til å nærlese.
Prøv å hele tiden kople sammen virkemidler og budskap i de to tekstene. Altså: Hvordan kommer samfunnskritikken til syne?
Disse fagbegrepene bør være med:
samfunnskritikk
satire
humor
intertekstualitet
dystopi
allusjon/alludere
ekspresjonisme
postmodernisme
sammensatt tekst
modalitet
bildeutsnitt
totalbilde
Kilder
Lønningen, P. (2020, 18. mars). Klassekamp og rumpehumor. Empirix. Henta fra https://www.empirix.no/spesialklassen-anmeldelse/
Aksnes, M. & Gram Økland, T. (2019). Intertekstualitet. NDLA. Henta fra https://ndla.no/article/12121