Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Sluttfør fagartikkelen

Når siste punktum i fagartikkelen er skrevet, er det fristende å levere den inn fortest mulig. Men du har ei viktig oppgave å gjøre først: nemlig å sluttføre teksten din.
Rød tråd med start og mål. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Til læreren

Gjør det obligatorisk for elevene å få tilbakemelding av en annen elev. Du kan organisere det slik:

  1. Lag par som er på omtrent samme faglige nivå. Be dem lese teksten nøye, lage merknader i margen og skrive minst to konkrete tilbakemeldinger under teksten. Til slutt kan de to elevene sette seg sammen og gi hverandre tilbakemeldinga muntlig.

  2. Om du vet at noen av elevene dine vil synes det er vanskelig å vise teksten sin til andre i klassen, bør du organisere det slik at tilbakemeldinga blir gitt anonymt. Fordelen med dette er også at elevene tør å gi hverandre ærligere tilbakemeldinger enn når de vet hvem mottakeren er.

Tips:

Om tilbakemeldinga er anonym, vil elevene ofte være litt hardere med hverandre enn om de kjenner mottakeren. Gi dem god opplæring i hva som er akseptable tilbakemeldinger. Ta deg gjerne tid til å lese gjennom elevenes tilbakemeldinger før mottakeren får dem.

I den relaterte artikkelen nederst finner du gode råd for hvordan elevene kan gi hverandre tilbakemelding.

Hva er sluttføring?

Å sluttføre teksten din vil si at du leser nøye gjennom den og sjekker at språk og innhold er godt. Mange syns dette er en kjedelig jobb, men av og til må du gjøre noe du syns er kjedelig, rett og slett fordi det er så viktig!

Tips

Du leser din egen tekst best om du lar den ligge ei stund etter at du har skrevet den. Da har du nemlig fått mer avstand til både språk og innhold og vil ha lettere for å oppdage feil eller unøyaktigheter. Derfor bør du gjøre deg ferdig en dag eller to før du skal levere den inn.

Oppgave 1. Vær observant på egne problemområder

Les gjennom tidligere tilbakemeldinger på tekster du har skrevet. Er det noen tilbakemeldinger som peker på gjentakende feil i språk eller struktur? Om du for eksempel har mange særskrivingsfeil i tidligere tekster, er det store sjanser for at du også har det nå.

Lag ei liste over vanlige feil du gjør. Bruk denne aktivt når du skal sluttføre teksten din. Det er få ting som er så tilfredsstillende som å klare å levere inn en tekst som viser at du er bevisst på, og kan fikse opp i, språkfeil.

Oppgave 2. Les teksten høyt

En kvinne studerer en PC-skjerm. Hun ser frustrert ut.

Les teksten høyt for deg selv. Bruk god tid. Dette er et av de aller beste tipsene for å oppdage dårlig språk. Må du stoppe opp fordi det "lugger" noe sted? Da har du antakeligvis laga ei dårlig setning. Skriv den på nytt og les en gang til.

Oppgave 3. Les teksten baklengs

Les teksten høyt for deg selv, setning for setning, men baklengs! Hvorfor i all verden skal du gjøre det? Svaret er at når du har jobba med en tekst lenge, så er du så inne i den at du blir blind for egne feil. Men når du leser teksten baklengs, blir du tvunget til å lese seinere. Da vil det være enklere å oppdage slurvefeil og dårlige formuleringer.

Oppgave 4. Få tilbakemelding

Bytt teksten din med en annen elev for å få tilbakemelding. Det kan være lurt at du skriver ned et par spørsmål medeleven din særlig skal legge merke til, noe du er usikker på om du har fått til. Det kan være spørsmål som "Hvordan synes du innledninga fungerer?" eller "Har jeg noen særskrivingsfeil?" Da vil det være lettere for medeleven å lese målretta.

Husk å ta hensyn til tilbakemeldingene. Det er gode sjanser for at den som leser teksten, har mer presise observasjoner om hva som kan forbedres enn det du selv har.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 22.03.2021

Læringsressurser

Å skrive fagartikkel