Hvorfor er god skrivekompetanse så viktig?
I denne oppgava skal dere først skrive aleine, deretter lese svara til de andre i klassen. Dere kan skrive på lapper som samles inn og leses opp, eller dere kan bruke et digitalt verktøy, som for eksempel Samtavla på UiO.
A. Skriv aleine
Svaret ditt skal leses opp, men du skal svare anonymt.
Hvordan vil du beskrive ditt forhold til det å skrive? Utdyp svaret.
Vil du si at du har god sjøltillit som skriver?
Hva betyr det egentlig "å skrive godt"?
I hvilke situasjoner i livet tror du at du kan ha bruk for å skrive godt?
B. Les og diskuter
Samle inn lappene eller bruk det valgte verktøyet:
Gå gjennom svara til alle elevene i klassen: Klarer dere å finne en "trend" og oppsummere hvilken holdning klassen har til skriving?
Diskuter svara dere har gitt på oppgave 3 og 4.
Se filmen om skriving øverst. Diskuter deretter i grupper:
Visste dere at gode skriveferdigheter var så viktig i høyere utdanning og i arbeidslivet?
I filmen blir det sagt at mange elever sliter med skriveferdighetene sine, men det blir ikke sagt noe om hva som kan være årsaken til dette. Hva tror dere?
Hvordan tror dere at dere kan jobbe for å bli bedre til å skrive?
Kjell Lars Berge sier mot slutten av filmen at "du blir smartere" av å skrive, og han viser til forskning. Hvorfor tror dere vi blir smartere av å skrive?
Dere skal lese essayet "Å skrive er å tenke" av litteraturviter og professor Toril Moi (under). For å få med dere alt innholdet skal dere lese i bolker og diskutere hver bolk før dere leser videre. Jobb i grupper, og følg instruksene under.
Bolk 1: Les første avsnitt, og diskuter følgende spørsmål:
Hva mener Toril Moi med utsagnet "å skrive er å tenke"?
Hvorfor syns hun det er så viktig å teste ut tekstene sine på andre?
Bolk 2: Les andre og tredje avsnitt, og svar på dette:
Hvordan går Toril Moi fram når hun skal skrive ei ny bok? Og hvorfor gjør hun det slik?
Har noen av dere liknende metoder når dere skriver? Hvis ikke: Hvordan går dere fram?
Bolk 3: Les fjerde til og med sjette avsnitt.
Disse avsnittene handler om akademisk skriving og klarspråk på universitetsnivå. Likevel er det nok noen sider ved bolken dere kanskje kan kjenne dere igjen i.
Diskuter hvordan disse påstandene kan overføres til deres skriving i videregående skole:
"Vi har så lett for å tro at vi har sagt noe klart, når vi faktisk ikke har gjort det."
"Vi må øve oss opp til å lese våre egne setninger som om de var skrevet av en annen. Da ser vi hva teksten vår viser at vi tenker. Om vi ikke liker det vi ser, har vi heldigvis frihet til å skrive om igjen!"
Bolk 4: Les resten av teksten, og diskuter:
Toril Moi skriver om hvor viktig det er å revidere og lytte til andre i skriveprosessen. Er dette noe dere har erfaringer med? I så fall: Hvordan?
Etter å ha lest Toril Mois essay: Hvilke skriveprinsipper og skriveråd kan dere ta med dere videre i egen skriving på videregående skole?
Lag ei liste med konkrete tiltak dere i klassen vil bruke i skriveprosesser for å bli bedre skrivere.
Relatert innhold
Om det å skrive tekster. Utdrag fra essayet "Å skrive er å tenke" av Toril Moi.
Skriv aleine i 20 minutter. Du skal reflektere over disse spørsmålene:
Har jeg egentlig forstått hvor viktig skriveferdigheter er?
Hvordan vil jeg definere min egen "skrivesjøltillit"?
Hva kan jeg gjøre for å bli bedre til å skrive?
Relatert innhold
Har du tenkt over at det å skrive også kan være et verktøy som hjelper deg å tenke bedre?
Lær deg hva et "akademisk" og "presist" språk er ved å skrive om bananer og vannmeloner.