Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Lyriske virkemidler

Typisk for diktere er at de bruker mange ulike virkemidler i tekstene sine. Her blir du kjent med og får øvd deg på de vanligste.

Oppgave 1

Oppgave 2

For å få til denne oppgaven må du kjenne til de fire språklige bildene sammenligning, metafor, besjeling og personifikasjon. Om du ikke kan dem, se gjennom presentasjonen i oppgave 1.

Velg en av oppgavene under. Målet er å lage en kort tekst som inneholder flest mulig språklige bilder. Det er også om å gjøre å bruke alle de fire forskjellige typene språklige bilder.

  1. Lag en skildring av favorittidrettsutøveren din når hen driver med sporten sin. Eksempler kan være: "Han smyger seg rundt motspillerne som en katt" eller "Hun lader kanonskuddet ...".
  2. Beskriv en sterk følelse, f.eks. sjalusi, forelskelse eller lignende. Tenk over: Hvordan smaker denne følelsen, hvilken farge har den, hvordan ser den ut? Eksempler kan være: "Svart sjalusi rumla rundt i hodet mitt ..." eller "Kjærligheten er en upålitelig venn".
  3. Beskriv enten en lys, vakker og glad sommerdag eller en tung, regnfull kjedelig høstdag. Pass på at de språklige bildene du velger passer til den stemningen du skal beskrive.

Oppgave 3

Setningene under er ufullstendige sammenligninger. Fullfør setningene. Prøv gjerne å være mest mulig kreativ i ordvalget. Det er om å gjøre å få fram akkurat den følelsen du får når du skal skildre det som står i første del av setninga.

  • Å bli dumpa av kjæresten er som ...
  • Å få en edderkopp under genseren er som ...
  • Hun spiste suppe som ...
  • Jeg hoppa rundt av glede som ...
  • Virkeligheten slo meg i fleisen som ...
  • Å se karakteren på matteprøven var som ...
  • Storebroren min kjørte bil som ...

Oppgave 4

Sitt sammen i par eller grupper. Skriv på to forskjellige ark eller dokumenter på PC-en. Finn et kontrastpar, som f.eks. ond–god. Lag et tankekart der det ene ordet står midt på det ene arket og det andre midt på det andre. En av dere må være sekretær.

  1. Idémyldre sammen om hvilke synonymer og konnotasjoner dere får til ordene. Det er om å gjøre å finne flest mulig ord. Husk at dere ikke bare skal finne synonymer som f.eks. ond + slem. Dere skal også tenke over hvilke ord dere konnoterer med ordet. Kanskje konnoterer dere "ond" med fargen "sort", egenskapen "giftig" og adjektivet "skarp"? (Det er lov å bruke synonymordbok om dere går tomme).
  2. Lag et dikt som er bygd opp av kontrastparene dere har laget.
CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland og Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 10.01.2020

Læringsressurser

Å skrive lyrikkanalyse