Hvordan lage miljøskildringer som en realist?
Oppgave 1. Realistisk miljøskildring
Mikael Niemi er en svensk forfatter. Les utdraget fra romanen Populærmusikk fra Vittula (2000) av Mikael Niemi under. Diskuter deretter i grupper:
- Hvilken stemning syns dere det er i utdraget?
- Niemi skriver slik at vi ser tydelig for oss hvordan skolen ser ut. Det vil si at han lager ei realistisk miljøskildring. Hvordan får han til det? Strek gjerne under setninger som du syns skaper denne realistiske effekten.
Mikael Niemi: Populærmusikk fra Vittula
En skyet augustmorgen slo gongongen, og jeg begynte på skolen. Første klasse. Høytidelig innmarsj sammen med mamma i den høye, gulmalte trebygningen som huset småskolen, en gammel skole som fantasifullt nok gikk under navnet Gamleskolen. Vi ble ført opp en knirkende trapp og inn i klasserommet i annen etasje, skred over brede, gulnede gulvbord med et tykt, glinsende lakklag og ble anvist hver vår antikke skolepult med trelokk, pennerom og hull til blekkhus. Her og der satt det knivmerker etter adskillige elevgenerasjoner. Mødrene toget ut og vi ble igjen. Tjue unger med løse melketenner og vorter på fingerknokene.
(Niemi, 2002, s. 40)
Oppgave 2
Lag din egen miljøskildring inspirert av Mikael Niemi. Følg gjerne tipsene under:
Del 1
Skriv ei miljøskildring av din egen skole. Start med hvordan du kommer inn på skoleplassen, og avslutt med at du setter deg ned på stolen din i klasserommet.
Målet er ikke å skape ei veldig positiv eller negativ framstilling, men å gjøre skildringa realistisk. Prøv å holde skrivestilen objektiv – altså ikke bruk mange ladde ord som skaper positive eller negative assosiasjoner for leseren din. Du skal skrive slik at den som leser skal se skolen og klasserommet for seg. Bruk gjerne Niemis skildring over som inspirasjon.
Tips til hva du kan skrive om:
- Hvordan er været når du kommer inn i skolegården?
- Hvordan ser skolen ut? Beskriv farger, vegger og så videre.
- Hvilke lyder kommer når du åpner døra?
- Hvordan lukter det inne på skolen?
- Hvordan ser pultene og stolene ut?
- Hvordan kjennes det å sette seg på stolen?
- Beskriv hvordan medelevene dine går inn inn i klasserommet.
Del 2
I grupper: Les skildringene for hverandre. Gi hverandre tilbakemelding på hvordan dere har lykkes med å lage ei realistisk miljøskildring. Fokuser på følgende:
- Hvilke passasjer var spesielt gode? Hvorfor var de gode? Hva er det ved skrivestilen som fungerer godt her?
- Hvilke passasjer er mindre vellykka? Hvorfor er de det?
Oppgave 3. Dyster miljøskildring
Émile Zola var en kjent fransk naturalist. Naturalismen er ei grein av den kritiske realismen på 1800-tallet. Naturalistene var kjent for å skildre de fattigste delene av samfunnet. Målet var å skrive vitenskapelig for å avsløre hvordan arv og miljø påvirka individet.
Les utdraget fra Emile Zolas roman Thérèse Raquine under.
- Hvilken stemning syns du det er i utdraget?
- Hvordan får Zola til å skape denne stemninga? Strek gjerne under setninger og ord som du syns særlig bidrar til å skape ei bestemt stemning.
Emile Zola: Thérèse Raquine
"Når man kommer fra kaiene og går Guenegaudgaten helt ut, treffer man på Nybropassasjen, en slags trang og mørk gang som går fra Mazaringaten til Seinegaten. Denne passasjen er ikke mer enn tretti skritt lang og to skritt bred; den er brolagt med gulnede, slitne og istykkerslåtte heller, som alltid er vemmelig fuktige og klebrige. Glasstaket som er over den, er svart av skitt.
På vakre sommerdager, når en glødende sol brenner gatene, bryter en hvitaktig lysning møysommelig gjennom de skitne rutene og når så vidt ned i passasjen. På riktig fæle vinterdager og når tåken ligger tett om morgenen, kaster rutene bare mørket i en natt nedover de klebrige hellene, et skittent og ufyselig mørke.
På venstre side finnes det noen mørke, lave og trange butikker som det står en kald likkjellergufs ut fra. De som holder til huse her, er folk som handler med brukte bøker, leketøy og alle slags ting av papp. Utstillingsvarene deres som er grå av støv, står liksom og sover inne i mørket, og alle har de fått et underlig grønnaktig skjær fra vindene med de små firkantede rutene. De mørke butikkene innenfor utstillingsmontrene virker som store uhyggelige hull, som noen underlige skikkelser av og til dukker opp fra."
(Zola, 1867/1974, s. 11)
Oppgave 4
Lag ei dyster miljøskildring fra hjemstedet ditt. Se på tipsene og instruksjonen under:
Del 1
Tenk på stedet du kommer fra. Er det et område i byen eller bygda du bor i som du syns er særlig vemmelig?
Beskriv dette stedet så detaljert du klarer. Målet er å skape ei dyster miljøskildring. La deg inspirere av Zolas ordvalg. Vær kreativ og lag gjerne nye sammensatte ord som "likkjellergufs" og adjektiv med negative assosiasjoner, slik han gjør.
Del 2
Les miljøskildringa høyt for de andre i klassen, men unngå å si geografiske navn. Klarer de andre å tippe hvilket sted du beskriver?
Oppgave 5
Sitt sammen to og to. Bruk nettsida i lenka under for å finne inspirasjon til å skrive ei miljøskildring sammen. Om dere trykker på denne, kommer dere til et helt tilfeldig sted i verden via Google Street View.
Nettside som tar deg til vilkårlige steder på planeten: random-ize.com
Skriv annenhver setning i skildringa.
Kilder
Niemi, Mikael (2002). Populærmusikk fra Vittula. Oslo: Pax.
Zola, É (1974). Thérèse Raquin. Oslo: Gyldendal. (Originalverket ble utgitt i 1867.)