Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Workshop for mønsterutvikling

Denne øvelsen er en god igangsetter til den kreative prosessen. Dere skal jobbe intuitivt og under tidspress for å se hva som skjer når du gir slipp på kontrollen og bare gjør. Tema for øvelsen er gjentakelse, og dere skal male ulike mønster.
Stort ark med utprøving av ulike malte mønster. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Utstyr

  • maleredskap: en pensel i valgfri størrelse
  • limstift
  • saks
  • maling – bland en valgfri blånyanse og tynn malingen ut med vann slik at den blir lett å jobbe med
  • 20 A3-ark eller ett stort som du deler inn i 20 områder
Hånd som prøver ut ulike penselstrøk på et stort ark. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Utforsking: forskjellige måter å lage teksturer med penselen på

Dere får to minutter til å teste ut hvor mange forskjellige uttrykk og teksturer dere kan lage med penselen. Prøv å dekke et helt A3-ark eller et område med mange ulike forsøk. Her må dere tenke på hvilket trykk dere legger på penselen, hvilket grep dere har, retningen og vinkelen på pensel, og bevegelsen dere gjør.

Mønster og gjentagelser

Dere skal tolke flere beskrivende ord ved hjelp av noen enkle redskaper og regler.

Del 1: Striper og linjer

Utprøving av mønster som er malt med linjer eller prikker på store ark. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bruk seks A3-ark eller seks områder på et stort ark.

Dere skal jobbe i to minutter på hvert ark/område og og lage ulike mønster ved hjelp av striper og linjer. Eksperimenter med størrelsesforhold, rytme og tetthet på stripene. Ved bare å male striper og linjer skal dere visualisere følgende beskrivende ord:

  • organisk
  • geometrisk
  • kontroll
  • kaos
  • systematisk
  • usystematisk

Hvert ord skal bli til sitt eget mønster som dekker et ark/område.

Del 2: Prikker

Bruk seks nye A3-ark eller seks nye områder på det store arket. Dere skal jobbe i to minutter på hvert ark/område og og lage ulike mønster bare ved hjelp av prikker.

Eksperimenter med størrelsesforhold, rytme og tetthet på prikkene. Visualiser de samme beskrivende ordene: organisk, geometrisk, kontroll, kaos, systematisk og usystematisk.

Del 3: Overflater og tekstur

Igjen skal dere jobbe i to minutter på seks områder, men denne gangen skal dere male en dekkende overflate/tekstur i hvert område. Visualiser de samme beskrivende ordene som tidligere: organisk, geometrisk, kontroll, kaos, systematisk og usystematisk.

Ulike teksturer er malt med grønnmaling på et stort ark. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 4: Velg en skisse

Velg en av skissene dine og gi den til sidemannen til høyre.

Del 5: Klipp skissen i biter

Bruk saksa og klipp skissen du har fått, i flere små biter. Gi alle de klipte delene videre til sidemannen til høyre.

Del 6: Lag komposisjoner

Lim sammen de mottatte delene på en ny måte. Du kan lime dem på en av skissene dine eller på en hvit bakgrunn. Dere skal bruke de samme beskrivende ordene fra del 1 og jobbe etter.

Komposisjoner laget av oppklipte mønster. Bildekollasj.
Åpne bilde i et nytt vindu

Refleksjon

Tenk over og diskuter i klassen:

  1. Hvordan var det å jobbe på tid?
  2. Hvordan var det å bare bruke et maleredskap?
  3. Var det vanskelig å gi fra seg skissen sin?
  4. Hvordan var det å klippe i noen andres arbeid?
  5. Hva har dere lært?

Relatert innhold

Vi kan lage mønster ved å gjenta en form eller et mønsterelement. Gjentagelse, dreiing og speilvending kan skape spennende mønster.

CC BY-SASkrevet av Miranda Tengs Brun og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 19.08.2020

Læringsressurser

Ornament og mønster