Trender, bruksform og dekor
Bruksform og dekor
Bruksform er gjenstander som har en bestemt funksjon. I denne oppgaven kan du velge å jobbe med en bruksform innen ditt interesseområde. Materialene kan være tekstil, tre, metall eller keramikk. Produktet kan for eksempel være en t-skjorte, et hårbånd, en vase, en turkopp, en stol, ei sleiv eller serviettringer.
Du skal lage tre dekorforslag for en kolleksjon, for eksempel dekor til tre t-skjorter. Bestem også om du skal produsere produktene, redesigne et eksisterende produkt, eller om du kun skal lage forslag til dekor.
Del 1: Yrkesrett oppgaven din og velg en bruksform
Gjennom en oppgave som dette får du kunnskap om trender, farger og form. Du kan jobbe i myke, harde eller plastiske materialer innen et valgfritt håndverk.
Velg en bruksform og sett den gjerne inn i en kontekst. Arbeider du innen frisørfag, kan du for eksempel bruke hårbånd og hår til å jobbe med trend, form og farger. Har du valgt interiør, kan du redesigne en stol og sette den inn i et interiør. Du kan redesigne en eksisterende vase. Da kan du samtidig jobbe med trend, farger og form i en blomsterbukett som du plasserer i vasen.
Kopp som eksempel
Videre tar vi utgangspunkt i dekorforslag til en kopp, for å vise et eksempel på en arbeidsprosess. Kanskje har dere tilgang på sublimeringsprinter og kopp-presse på skolen eller i et skaperverksted?
Del 2: Sett deg inn i ulike trender
Du skal lage tre ulike dekorforslag. De tre designene skal være del av en kolleksjon. Du skal ta utgangspunkt i trender og trendfarger for kommende sesong. Orienter deg i årets fargetrender. Du kan også besøke en fargeforhandler og få fargeprøver der.
- Jotun Lady presenterer sine fargekolleksjoner (jotun.com).
- Fargerike kårer "årets farge" (fargerike.no).
- Det amerikanske fargeinstitutt Pantone kårer hvert år en farge de mener vil bli trendy innen interiør, mote og industri (pantone.com).
- Det danske trendinstituttet, PEJ gruppen, lanserer sine "key colors" to ganger i året (pejgruppen.com).
Eksempel fra trendinstituttet PEJ
Videre i denne oppgaven tar vi utgangspunkt i fire beskrivelser av trender for vår og sommer 2021 fra trendinstituttet PEJ. De beskriver trendene i fire fargepaletter og knytter dem til personlighetene vandreren, arbeideren, sanseren og drømmeren.
Del 3: Eksperimenter med farger og tekstur
Du skal eksperimentere med farger og tekstur. Deretter bruker du
utprøvingene og inspirasjon fra trendene for å lage dekor til produktet ditt. Du kan bruke foto, maling, tegning, ulike overflatebehandlinger eller annet i eksperimenteringen. Bearbeid gjerne utprøvingene videre digitalt.
Del 4: Jobb med komposisjon
Lag skisser der du jobber med ulike komposisjoner for dekoren. Prøv ut ulike form- og fargekombinasjoner i mange og varierte skisser.
Del 5: Produksjon
Lag produktet ditt. Sy for eksempel hårbåndet og bruk det i en frisyre. Redesign stolen, lag tresleiva eller trykk på t-skjorta. Dekorer vasen og sett sammen buketten, eller lag serviettringer i metall. Dersom du vil jobbe med kopp, kan du trykke den dekoren du liker best ved å bruke sublimeringsprinter og kopp-presse.
Del 6: Visualiser dekor på bruksformen
En plansje er flere enkeltelementer, for eksempel fotografier, tegninger eller tekst, som er satt sammen på ett ark. Målet for en presentasjonsplansje kan være å lansere og gi informasjon om et produkt.
Lag en presentasjonsplansje ved å fotografere produktet ditt foran en passende bakgrunn. Dersom du har redesignet en stol, kan du sette den inn i et interiør. Du kan ta produktfoto av tresleiva, vasen med blomster eller serviettringene. Har du laget en frisyre, kan du ta et portrettfoto.
Jobber du med kopper, kan du lage en presentasjonsplansje ved å fotografere koppene foran en passende bakgrunn. Bruk et bilderedigeringsprogram for å legge dekoren på koppene. Du kan også laste ned foto av kopper som du legger dekor på, og lage en bakgrunn digitalt.
Del 7: Markedsføring i sosiale medier
Lag en annonse for produktene dine. Annonsen skal inneholde navnet på kolleksjonen din og sesong for lansering, i tillegg til visualisering av produktene. Bestem en målgruppe og velg en passende plattform hvor du tror du får størst salg. Lag annonsen i det formatet som passer plattformen. Instagram har for eksempel et kvadratisk format og Facebook et liggende format.
Del 8: Eksponeringsdesign
Gå sammen om å lage en helhetlig utstilling av produktene. Skap gjerne et miljø rundt gjenstandene. Dere kan bruke plansjene eller fotoer for å lage bannere i bakgrunnen. Brukstingene kan for eksempel plasseres på podier eller henge ned fra taket.
Se hvordan Anette Kogstad arrangerer tallerkenene sine på en vegg i filmen under.
Filmen er laget av Birgit Solhaug for Norway Designs (2016) og gjengitt på NDLA sine nettsider med tillatelse fra Anette Krogstad.
Del 9: Dokumentasjon
Dokumenter og vurder egen idéutvikling, eksperimentering, arbeidsprosess og det ferdige produktet. Bli enig med lærer om du skal presentere muntlig, levere skriftlig dokumentasjon eller dokumentere i en film. Under filer finner du skriveramme til bruk i dokumentasjonsarbeidet.