Eksponentialfunksjoner
3.3.50
Eksponentialfunksjonene ,
a) Tegn grafene til de tre funksjonene i det samme koordinatsystemet.
Løsning
b) Grafene skjærer andreaksen i 3. Hva er grunnen til det?
Løsning
Når
c) Hvilken betydning har vekstfaktoren for stigningen til grafen?
Løsning
Når vekstfaktoren er større enn 1, vil grafen stige mot høyre.
Når vekstfaktoren er mindre enn 1, vil grafen synke mot høyre.
3.3.51
Miriam kjøpte en skuter for 10 000 kroner i begynnelsen av 2020. Vi regner med at verdien synker med 15 prosent per år.
a) Lag et funksjonsuttrykk,
Løsning
Vekstfaktoren ved 15 prosent nedgang er
Funksjonsuttrykket blir
b) Tegn grafen til S. Velg
Løsning
c) Finn grafisk skuterens verdi når den er tre år gammel.
Løsning
Vi skriver inn punktet
d) Finn grafisk når skuterens verdi er 3 000 kroner.
Løsning
Vi tegner linja
3.3.52
Temperaturen i et kjøleskap de første timene etter et strømbrudd er gitt ved
der
a) Hva var temperaturen i kjøleskapet ved strømbruddet?
Løsning
Når strømbruddet skjer, er
b) Hva var temperaturen i kjøleskapet fem timer etter strømbruddet?
Løsning
Fem timer etter strømbruddet er
c) Tegn grafen til
Løsning
d) Hvor lang tid går det før temperaturen i kjøleskapet er 10 grader ?
Løsning
Vi tegner linja
e) Hva betyr tallet 1,15 i funksjonen
Løsning
Siden
f) Er det realistisk å bruke denne modellen dersom strømmen er borte over en lengre periode (i mer enn ett døgn)? Begrunn svaret ditt.
Løsning
Vi kan sette
Ut fra denne modellen vil temperaturen stige sterkt etter ett døgn, noe som er lite sannsynlig. Modellen viser at det etter 30 timer vil være nesten 70 grader i kjøleskapet. Vi forventer at temperaturen i kjøleskapet tilpasser seg temperaturen i rommet. Modellen er derfor urealistisk dersom strømbruddet varer over en lengre periode.
g) Lag ei mer troverdig skisse av hvordan du tror temperaturen i kjøleskapet vil utvikle seg.
Løsning
Det er mest sannsynlig at temperaturen stiger mest i starten. Når temperaturen nærmer seg romtemperatur, vil stigningen avta. En mulig graf for temperaturutviklingen er tegnet nedenfor.
3.3.53
Covid-19 er en smittsom sykdom forårsaket av koronaviruset. En liten by, Alubia, brukte en modell laget av anerkjente forskere for å beregne antall smittede per dag.
a) 9. februar 2021 var vekstfaktoren for smitte 1,22. Hva betyr det for utvikling av koronaviruset i Alubia?
Løsning
Spredningen av koronaviruset økte med 22 prosent per dag etter 9. februar.
b) Gå ut ifra at det allerede var 371 smittede før 9. februar. Lag et funksjonsuttrykk,
Løsning
c) Hvor mange smittede var det i Alubia på valentinsdagen 14. februar?
Løsning
Det var 1 003 smittede i Alubia på valentinsdagen.
d) I nabobyen, Tiblix, hadde de 735 smittede 9. februar. Beregninger viste at antall smittede økte med 8 prosent for hver dag. Lag et funksjonsuttrykk,
Løsning
e) Tegn grafene
Løsning
f) Selv om Tiblix hadde nesten dobbelt så mange smittede som Alubia, ble situasjonen omvendt etter noen dager. Når ble det flere smittede i Alubia enn i Tiblix?
Løsning
Vi velger "Skjæring mellom to objekt" og får punktet (5.61, 1 131.77). Seks hele dager etter 9. februar var det altså flere smittede i Alubia enn i Tiblix.
g) Hvor mange smittede var det i byene Alubia og Tiblix 18. februar 2021? Bruk funksjonsuttrykkene
Løsning
18. februar er ni dager etter 9. februar. Vi skriver
3.3.54
Salim får 15 000 kroner i gave fra bestefar. Han setter pengene i banken og får ei årlig rente på 5,3 prosent.
a) Lag et funksjonsuttrykk,
Løsning
b) Vennen til Salim, Isak, satte 17 000 kroner i banken samtidig med Salim. Isak brukte en annen bank og fikk ei årlig rente på 2,7 prosent. Lag et funksjonsuttrykk,
Løsning
c) Tegn grafene til
Løsning
d) Etter hvor mange år har Salim for første gang mer penger på sin bankkonto enn Isak?
Løsning
Vi velger "Skjæring mellom to objekt" for å finne punktet der grafene skjærer hverandre. Punktet viser at etter litt over fem år vil Salim ha mer penger på kontoen enn Isak.
Grafisk løsning:
e) Etter hvor mange år vil Salim for først gang ha over 30 000 kroner på bankkontoen sin?
Løsning
Vi lager ei horisontal linje ved å velge
Grafisk løsning: