Hopp til innhold

Øvelse

Grunnsmakene

Dette er en praktisk oppgave hvor du skal bli bedre kjent med grunnsmakene og hvordan de påvirker hvordan du oppfatter smak.

LK20
Mennesker rundt et bord smaker på vin. Foto.

Læreren bør på forhånd ha gitt en innføring i temaet sensorikk, grunnsmaker og hvordan man smaker/lukter på en drikk.


Hver elev skal ha


  • en bit av grunnsmakene på en tallerken. Dette kan for eksempel være:

    • surt = sitronskive
    • søtt = sukkerbit
    • bittert = bit med ruccolasalat
    • salt = salt potetgull eller kjeks
    • umami = parmesanost
  • et glass med alkoholfri drikke, for eksempel hvitvin (vinglasset bør være formet slik at det er lett å lukte på drikken)
  • vannglass
  • smaksskjema

Slik gjennomføres oppgaven:

  1. Læreren skjenker litt av den alkoholfrie vinen til hver elev. Eleven skal først lukte på vinen og beskrive hva den lukter.
  2. Elevene fyller inn i raden «egne notater» hva de tror er et eksempel på hver grunnsmak.
  3. Deretter smaker elevene på vinen og fyller inn i smaksskjemaet om de synes vinen er lite god, god eller meget god.
  4. Elevene skal så ta en bit av første grunnsmak og deretter smake på vinen igjen og fylle inn i skjemaet hvordan de oppfatter smaken. Mellom hver grunnsmak er det viktig at elevene skyller munnen med vann.
  5. Elevene gjentar samme prosedyre som i punkt 3 for alle grunnsmakene.

Det er viktig å bruke god tid mellom smakingene, og det er viktig at alle smaker samtidig. Læreren må delta på smakingen og få elevene til å dele sine erfaringer.

Grunnsmakene

Salt

Surt

Bittert

Umami

Søtt

egne notater

Smak av drikke

Mindre god

God

Meget god

egne notater


Grunnsmakene med
drikke

Surt

Salt

Bittert

Umami

Søt

bedre

mindre god

samme

Filer

Sist oppdatert 25.06.2020
Skrevet av Einar Martin Kålen

Læringsressurser

Sensorikk og smak

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

  • GrunnsmakeneDu er her