Grunnsmakene
Dette er en praktisk oppgave hvor du skal bli bedre kjent med grunnsmakene og hvordan de påvirker hvordan du oppfatter smak.
Læreren bør på forhånd ha gitt en innføring i temaet sensorikk, grunnsmaker og hvordan man smaker/lukter på en drikk.
Utstyr
Hver elev skal ha
en bit av grunnsmakene på en tallerken. Dette kan for eksempel være:
- surt = sitronskive
- søtt = sukkerbit
- bittert = bit med ruccolasalat
- salt = salt potetgull eller kjeks
- umami = parmesanost
- et glass med alkoholfri drikke, for eksempel hvitvin (vinglasset bør være formet slik at det er lett å lukte på drikken)
- vannglass
- smaksskjema
Slik gjennomføres oppgaven
- Læreren skjenker litt av den alkoholfrie vinen til hver elev. Eleven skal først lukte på vinen og beskrive hva den lukter.
- Elevene fyller inn i raden "egne notater" hva de tror er et eksempel på hver grunnsmak.
- Deretter smaker elevene på vinen og fyller inn i smaksskjemaet om de synes vinen er lite god, god eller meget god.
- Elevene skal så ta en bit av første grunnsmak og deretter smake på vinen igjen og fylle inn i skjemaet hvordan de oppfatter smaken. Mellom hver grunnsmak er det viktig at elevene skyller munnen med vann.
Elevene gjentar samme prosedyre som i punkt 3 for alle grunnsmakene.
Det er viktig å bruke god tid mellom smakingene, og det er viktig at alle smaker samtidig. Læreren må delta på smakingen og få elevene til å dele sine erfaringer.
Forslag til smaksskjema
Skjemaene er også tilgjengelig for nedlasting under.
Annet | Salt | Surt | Bittert | Umami | Søtt |
---|---|---|---|---|---|
egne notater |
|
Annet | Mindre god | God | Meget god |
---|---|---|---|
egne notater |
Verdier | Surt | Salt | Bittert | Umami | Søtt |
---|---|---|---|---|---|
bedre | |||||
mindre god | |||||
samme |
Filer
CC BY-SASkrevet av Einar Martin Kålen.
Sist faglig oppdatert 25.06.2020