Svinn i matbutikker
I boksen nedenfor er det beskrevet noen tiltak for hvordan man kan bekjempe svinn i matbutikker. De to spørsmålene egner seg godt til diskusjon i klasserommet.
Hvilke punkter i svinnhjulet vil de ulike tiltakene ha effekt på?
Forklar sammenhengen mellom svinn og bærekraft.
Trivsel og god opplæring
Trivsel og god opplæring er kanskje det som reduserer tyverier mest. I tillegg er kompetente og fornøyde medarbeidere i stand til, og motivert for, å bekjempe svinn i butikkene.
Holdbarhet og datostempling
Svinn gjennom mat som går ut på dato, er det blitt fokusert mye på. Nå merkes mange matvarer med "best før – ofte god etter" en dato, i stedet for bare "best før". I tillegg gir butikkene ofte rabatt på varer som har gått ut på dato, eller er i ferd med å gå ut. På denne måten kan flere varer bli solgt, og ikke kastet, når de går ut på dato.
Varesikring og alarmetiketter
Sikkerhet må inngå i de daglige rutinene. Det gjelder også varesikring. Der det er mulig, klebes alarmetiketter både på esken varen ligger i, og på selve varen. Det gjør det vanskeligere å stjele for eksempel kostbare hudkremer.
Forebygge
De ansatte følger med på kundene, og overvåker butikken sin. De sier hei, og ser kundene i øynene. Det er god service, men kan også forebygge butikktyveri.