Faglig forsvarlighet og omsorgsfull helsehjelp - Yrkesliv i helsearbeiderfag (HS-HEA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Faglig forsvarlighet og omsorgsfull helsehjelp

Faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp betyr at du som helsepersonell har plikt til å opptre i samsvar med de faglige normer og lovbestemte krav som til enhver tid gjelder for yrkesutøvelsen.

Yrkesetiske retningslinjer, dine kvalifikasjoner og hvilke oppgaver du utfører, vil påvirke hva som anses som faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp.

Kompetanse

Som fagarbeider forventes det at du utøver yrket ditt i henhold til utdanningen din og kravene til autorisasjon. Som helsepersonell må du ha solide kunnskaper og ferdigheter innen fagområdet ditt. Du har også ansvar for å holde deg oppdatert slik at du til enhver tid følger gjeldende prosedyrer og retningslinjer og utfører arbeidet ditt på en faglig forsvarlig måte. Faglig forsvarlighet innebærer også at du kjenner din egen faglige begrensning, slik at du ved behov kan henvise videre eller tilkalle hjelp fra fagpersoner med høyere kompetanse enn deg.

Hvis du kommer i en situasjon der det ikke er mulig å tilkalle hjelp, men det ville vært uforsvarlig å ikke yte helsehjelp, anses det ikke som brudd på faglig forsvarlighet selv om det er utenfor kompetanseområdet ditt. Slike situasjoner kan oppstå i forbindelse med ulykker og akutte hendelser, men også under andre omstendigheter der det er manglende tilgang på kvalifisert helsepersonell.

Covid-19-pandemien førte for eksempel til behov for å flytte personell mellom ulike avdelinger i helsetjenesten og overføring av oppgaver på kort varsel. Elever, studenter, pensjonerte helsearbeidere og ufaglærte ble også rekruttert til arbeid i helsetjenesten. I en slik situasjon kan høyt arbeidspress og knapphet på ressurser føre til at du må utføre oppgaver som normalt utføres av helsepersonell med høyere kompetanse, fordi det er større risiko for liv og helse dersom du unnlater å gjøre noe. På grunn av de ekstraordinære omstendighetene regnes det likevel ikke som brudd på faglig forsvarlighet.

Ressurser

Utstyr, hjelpemidler og tilgjengelig personell påvirker faglig forsvarlighet. Dersom utstyr er i så dårlig stand at det utgjør en risiko for at det kan oppstå feil, må det vurderes om det er forsvarlig å bruke det, eller om det finnes andre alternativer. Dersom det mangler nødvendige hjelpemidler eller kvalifisert personell, må det vurderes om det er mer forsvarlig å flytte pasienten til et annet behandlingssted.

Faglig forsvarlighet innebærer også at pasient eller bruker har samtykket til helsehjelpen, og at tilstrekkelig informasjon er gitt, slik at det er tydelig hva samtykket innebærer. Det forventes også at det er innhentet nødvendige helseopplysninger om pasienten før helsehjelpen settes i gang.

Relasjoner

Forsvarlig yrkesutøvelse innebærer også at du ikke utnytter det avhengighetsforhold som kan oppstå mellom pasient og helsepersonell. Du skal yte omsorgsfull helsehjelp, og det er ditt ansvar som profesjonell yrkesutøver å skille mellom private og profesjonelle relasjoner.

Omsorgsfull helsehjelp

Omsorgsfull helsehjelp innebærer å vise omtanke og respekt for pasienten. Dette kommer fram i måten du opptrer og kommuniserer med pasienter og pårørende på mens du utøver yrket ditt. I noen situasjoner vil plikten til omsorgsfull hjelp og kravet om faglig forsvarlighet overlappe hverandre fordi hjelpen ikke er forsvarlig dersom du ikke gjør oppgavene dine på en omsorgsfull måte.

Uforsvarlige forhold

Dersom du oppdager feil, mangler eller andre uforsvarlige forhold, er det viktig å finne ut om det er noe du selv kan gjøre for å utbedre og løse situasjonen. Du har også ansvar for å melde avvik når det er relevant, og å ta opp problemet med kollegaer og nærmeste leder. I noen situasjoner kan det også være fornuftig å involvere tillitsvalgte.

Utfordringer til deg

Diskuter disse situasjonene med en medelev:

  1. Hva gjør du når du blir bedt om utføre arbeidsoppgaver du ikke har fått opplæring i?
  2. Hva gjør du hvis kollegaen din utfører arbeidsoppgavene sine uten å vise respekt og omtanke for kundene eller pasientene?
  3. Hva gjør du når du får en venneforespørsel i sosiale medier fra en av brukerne eller pasientene?

Kilder

Duvaland, L. (2020, 1. april). Kravene til faglig forsvarlighet i krise og unntakssituasjon. Dagens Medisin. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/04/01/kravene-til-faglig-forsvarlighet-i-krise-og-unntakssituasjon/

Helsedirektoratet. (2018, 28. juni). Helsepersonelloven med kommentarer. Krav til helsepersonells yrkesutøvelse. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/krav-til-helsepersonells-yrkesutovelse#paragraf-4-forsvarlighet

Skrevet av Vigdis Haugan.
Sist faglig oppdatert 26.11.2024