Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Rapport fra nattevakten

Mye har skjedd på avdelingen i løpet av natta. Du har hatt nattevakt og skal skrive rapport, og på rapportmøtet går du gjennom rapporten sammen med dagvaktene. På møtet blir det også tid til litt uformell prat.
Helsepersonell sitter sammen i rapportmøte. Fire personer ved et bord, alle har papirer foran seg.  Foto.

Noen av beboerne på avdelingen

Sigrid

Sigrid er 80 år og småbrukerkone. Hun har mann, tre barn og sju barnebarn. Hun fikk hjerneslag for et halvt år siden og kan ikke bo hjemme. Hun trenger mye hjelp, både til personlig hygiene, måltid og andre aktiviteter. Som følge av hjerneslaget har hun motorisk afasi.

Anna

Anna er 73 år, overvektig og har diabetes type 2. Hun har nedsatt syn og er dårlig til beins, men kommer seg fram med rullator. Hun kan ivareta sin personlige hygiene med god veiledning, men synes at det er best å få hjelp.

Per

Per er 82 år og tidligere lærer. Han er enkemann og har to barn og fem barnebarn. Han er i god fysisk form, men har demens av Alzheimer-type og trenger tilrettelegging ved personlig hygiene fordi han lett glemmer enkelte kroppsdeler.

Dette har skjedd i løpet av natta

  • Sigrid har sovet rolig. Før hun sovnet, fortalte hun deg at hun gleder seg til å få besøk av barnebarna på lørdag, og at svigerdatteren hennes skal ha med kake.
  • Per har vært syk og har kastet opp to ganger. Etter den første gangen måtte du hjelpe Per med å skifte klær og også skifte på senga hans. Den andre gangen vasket du ham bare i ansiktet og på hendene fordi det ikke kom særlig mye oppkast på sengetøyet, og fordi en annen beboer våknet og kalte på deg. Da du kom tilbake til Per etterpå, sov han rolig, og du ville ikke vekke ham.
  • Ei lyspære gikk på vaktrommet, og du skiftet den. Du lette etter en lommelykt for å finne fram i skapet der ekstra lyspærer ligger, men kunne ikke finne lommelykten der den skulle ligge.
  • Klokka 22.30 fikk du en telefon fra en kollega som lurte på om du kunne sjekke når han hadde vakt neste gang.
  • Anna har sovet rolig, men våknet allerede klokka 04.30. Hun ønsket å stå opp og fikk hjelp til å sette seg i stolen på rommet sitt. Der satt hun og hørte på radio en stund. Senere ønsket hun å legge seg igjen, og hun har ligget våken siden.
  • En beboer hostet kraftig en stund tidlig på morgenen. Du sjekket, men det så ut til at han sov. Etter dette har han vært stille og sovet rolig.
  • Du la sammen tøy i en rolig periode midt på natta.
  • I ei lomme på en av buksene til Per fant du en lapp som Pers sønn hadde skrevet. På lappen sto det: "skilsmisse, testamente, husk å snakke med advokat". Du la lappen i nattbordskuffen til Per.
  • En beboer har sovet dårlig og vært oppe og gått litt rundt på avdelingen. Du har snakket med henne. Hun fortalte om mannen sin, som døde for et par måneder siden, og om hvor mye hun savner ham. Hun gråt og fortalte om bryllupet deres for mange år siden. De hadde hatt laks til middag, og mannen hadde holdt en nydelig tale for henne.
  • Klokka 23.00 hørte du nyhetene på radioen mens du spiste kveldsmat. Akkurat da kom avdelingslederen innom for å hente noe, og dere slo av en prat. Avdelingslederen fortalte at dere har en elev fra Vg2 helsearbeiderfag, Ole, på avdelingen denne uken, og at han skulle på vakt neste morgen. Hun fortalte også at datteren hennes er syk, og at hun selv kanskje må ta permisjon et par dager for å hjelpe datteren.

Oppgaver

  1. Skriv en nattrapport med utgangspunkt i disse opplysningene. Vurder hva som bør være med, og hva som ikke bør være med. Begrunn valgene dine.
  2. Diskuter i klassen:

    1. Hvilke av nattas hendelser er det naturlig at personalet snakker om på rapportmøtet om morgenen?
    2. Hva bør det ikke snakkes om?
    3. Har det noen betydning at Ole, en skoleelev, er til stede?
    4. Hva bør nattevakten si om lappen som ble funnet i Pers lomme?
  3. Test deg selv: Gjør dra-og-slipp-oppgaven om rapport.
CC BY-SASkrevet av Trine Merethe Paulsen.
Sist faglig oppdatert 07.01.2021

Læringsressurser

Dokumentasjon av arbeidet