Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hva og når skal du observere?

Observasjon er en metode for å innhente opplysninger om brukerens allmenntilstand, helsetilstand og funksjonsnivå slik at tjenestetilbudet kan tilpasses den enkeltes behov. Hva betyr det for deg i jobben som helsefagarbeider?
En sykepleier står med et brett med mat ved siden av senga til en kvinnelig pasient på et sykehusrom. Pasienten ligger halvveis sittende. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgaver

  1. Hva innebærer det å observere en bruker eller pasient?
  2. Hvorfor er det viktig å observere i ulike situasjoner og omgivelser?
  3. Beskriv en situasjon der du som helsefagarbeider kan observere en bruker eller pasient.

    1. Hvilke generelle observasjoner kan du gjøre i denne situasjonen?
    2. Hvilke observasjoner kan du gjøre av brukerens helsetilstand?
  4. Hva gjør du med opplysningene du har fått gjennom observasjon av en bruker?
  5. Objektiv og subjektiv observasjon og rapportering. Hvis du vil friske opp fagstoffet, kan du lese fagartikkelen fra Vg1 som du finner i relatert innhold.

    1. Bruk eksempler til å forklare forskjellen på objektiv og subjektiv observasjon og rapportering.
    2. Hvorfor er det viktig at du som helsefagarbeider observerer og rapporterer objektivt? Diskuter med en medelev.
  6. Hva betyr det å utvikle "et klinisk blikk"? Diskuter i klassen.
  7. Gjør denne dra-og-slipp-oppgaven om observasjon.

Relatert innhold

Observasjon en sentral del av det daglige arbeidet for fagarbeidere innen helse- og oppveksttjenestene.

Ifølge lovverket har helsepersonell dokumentasjonsplikt – plikt til å gjøre synlig det de observerer og utfører knyttet til en pasient eller bruker.

CC BY-SASkrevet av Vigdis Haugan.
Sist faglig oppdatert 15.01.2021

Læringsressurser

Dokumentasjon av arbeidet