Interaktiv bølgeoppgave - Naturfag (SF) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Interaktiv bølgeoppgave

Denne simuleringen viser hvordan bølgebevegelser forplanter seg på en streng. Du kan prøve ut hvordan bølger oppfører seg under mange ulike forhold som du lett kan endre, men for å gjennomføre oppgavene under, må du velge bestemte innstillinger.
Dette innholdet er ikke universelt utformet, og noen brukere kan derfor ha problemer med å oppfatte og forstå det. Innholdet er visuelle øvelser.

Alternativt opplegg

Man kan også demonstrere bølgebevegelser ved hjelp av et langt tau eller ei lang stålfjær. To elever holder i hver sin ende av tauet eller fjæra:

  • Energi og frekvens: En elev skaper en bølge ved å raskt løfte og senke tauet. Varier hvor raskt dere løfter og senker tauet for å få erfaring med økt frekvens.

  • Interferens: For å demonstrere overlagring kan to elever samtidig skape bølger fra hver sin ende og legge merke til hvordan bølgene møtes og interfererer.

  • Refleksjon: Fest en ende av tauet eller fjæra til en fast gjenstand, og observer hvordan bølgene reflekteres tilbake.

Framgangsmåte

For å se tydelig hva som skjer, haker vi av på "Puls" for å sende enkeltpulser bortover strengen, og "Løs ende" for å få bølgetopper både samme vei og motsatt vei.
Velg "Ingen" demping og "lav" spenning. "Amplitude" og "pulslengde" kan du velge fritt.

  1. Trykk på den grønne knappen som sender en puls bortover strengen, og se hva som skjer.
  2. I god avstand fra den første pulsen, sender du en puls til. Studer nøye hva som skjer når pulsene møter hverandre. Velg gjerne "Sakte bevegelse".
  3. Hva skjer når to pulser med like utslag møter hverandre?
  4. Hva skjer når to pulser med motsatt og like store utslag møtes?

Vi ser at bølgene ikke har forandret seg etter at de passerte hverandre. I tillegg ser du kanskje at utsvingene for de to bølgene legges sammen når de er på samme sted. Det er dette som kalles .

Tenk over

Er overlagring mulig for partikler? Hva skulle i så fall skje med to bowlingkuler som kolliderer?

Skrevet av Astrid Johansen.
Sist faglig oppdatert 25.09.2024