Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Livsstilsløgner

Skrevet av Caroline Nesbø Baker, Thomas Bedin, Ragna Marie Tørdal, Marthe Johanne Moe, Karl Henrik Aanesen og Camilla Øvstebø.
Sist oppdatert 18.08.2022
Oppgave

Avslør livsstilsløgnene

Livsstilsreklamer lover deg et bedre og lykkeligere liv hvis du bare kjøper det de selger, men får du virkelig et bedre og lykkeligere liv av disse produktene? Finn ut hva som er sant og hva som er løgn.

Del 1

Se Folkeopplysningen om kosttilskudd og diskuter.

  1. Hvorfor tror dere så mange nordmenn tar kosttilskudd?
  2. Hva er problemet med at så mange nordmenn tar kosttilskudd ifølge Folkeopplysningen? Er dere enig eller uenig? Begrunn svaret.
  3. Hvordan kan en avsløre om kosttilskudd er unødvendig og i noen tilfeller usunt?

Del 2

I denne oppgaven skal du jobbe med å avsløre livsstilsreklame og livsstils-informasjon som ikke stemmer. Ta gjerne utgangspunkt i reklame og informasjon du selv har mottatt i ulike medier.

Arbeidsoppdrag

  1. Finn en reklame, en annonse eller et blogginnlegg om et produkt som lover deg en sunnere og bedre livsstil, og som gjerne gjør deg nysgjerrig eller mistenksom.
  2. På hvilken måte spiller markedsføringen av produktet på våre ønsker og drømmer om et bedre liv?
  3. Analyser markedsføringen av produktet.

    1. Hvem er målgruppen for produktet?
    2. Hvilke kanaler og medier bruker de for å nå fram til målgruppen?
    3. Hvilke ulike visuelle og språklige virkemidler bruker de for å fremme produktet?
    4. Finner du noen eksempler på manglende samsvar mellom budskapet og virkemidlene i reklamen og produktet det reklameres for?
  4. Finn faktainformasjon om produktet.

    1. Gjør et kildesøk. Finn mest mulig pålitelig bakgrunnsinformasjon om produktet. Bruk TONE - strategi for kildekritikk
    2. Finner du noen troverdige kilder som viser at produktet ikke holder det det lover, at det kan være skadelig eller usunt, eller på andre måter forhindrer at de som kjøper det virkelig får et bedre liv?
    3. Sammenlign effekten av det produktet du undersøker med andre produkter og løsninger. Finner du eksempler på bedre og billigere alternativer og løsninger?
  5. Presenter resultatet av undersøkelsen din for klassen.

Relatert innhold