Hopp til innhold
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Vitaminer – viktige stoffer i små mengder

Vitaminer er stoffer som er livsnødvendige for oss, men som vi bare trenger små mengder av. De må tilføres via maten fordi kroppen ikke selv kan bygge dem. Unntak er vitamin D, som huden kan danne i sollys, og vitamin K, som dannes av bakterier i tarmene.

FooterHeaderIconFooter iconLK20

Vitaminer – viktige hjelpestoffer

De forskjellige vitaminene har ulik kjemisk oppbygning og helt ulike oppgaver i kroppen. Vitaminer regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendige for nedbryting og oppbygging av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer. Vi kjenner i dag til 13 ulike vitaminer.

For lite vitaminer gir sykdommer

For lite vitaminer i kosten kan gi mangelsykdommer. Dette var vanlig før i tiden, men nå til dags er det sjelden. I fattige land er derimot vitamin-mangelsykdommer svært utbredt.

Noen vitaminer er stoffer som må være til stede for at viktige enzymer skal virke, såkalte koenzymer. Mange B-vitaminer er koenzymer. Flere av vitaminene virker som antioksidanter i cellene, for eksempel vitaminene C, E og A.

Hånd med blåbær. Foto.

Blåbær og andre bær kan være en god kilde til antioksidanter.

Antioksidanter beskytter cellene i kroppen vår mot såkalte frie oksygenradikaler og verner oss på denne måten mot kreft og hjertesykdommer. Frie oksygenradikaler er stoffer som kroppen produserer under celleåndingen. Det forskes også mye på om vitaminer kan benyttes til å forebygge sykdom. Flere vitaminer er blant annet knyttet til forebygging av kreft og hjerte- og karsykdommer.

Fettløselige vitaminer

Vitamin A, D, E og K er fettløselige og kan lagres i kroppen. Det er derfor ikke nødvendig å dekke kroppens behov hver dag, bare lagrene ikke går tomme.

Paprika i ulike farger. Foto.

Paprika innholder seks ganger så mye C-vitamin som appelsin.

Vannløselige vitaminer

Vitamin B og vitamin C er vannløselige og skilles raskt ut av kroppen igjen. Siden de ikke lagres, må de stadig tilføres gjennom mat og drikke. Vitamin B er egentlig en stor gruppe vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, pyridoxin, pantotensyre, biotin, kobalamin og folsyre).

Oversikt over vanlige vitaminer. Illustrasjon.

Vitamin

Funksjon

Gode kilder

Vitamin A

viktig for normalt syn, slimhinner, hud, cellevekst og i forsvaret mot infeksjoner og kreft

gulrot og andre røde og grønne grønnsaker, tørket frukt, lever, leverpostei, fet fisk, smør og margarin

B-vitaminene

viktig for hud, hår og negler og i nedbrytingen av protein, fett og karbohydrater

grønne grønnsaker, brød og kornvarer, melk, ost, fisk og egg

Vitamin C

tilrettelegger for normal utvikling av celler og vev, øker tarmens oppsuging av jern, er en antioksidant

sitrusfrukter, solbær, kålrot, potet og andre frukter, bær og grønnsaker

Vitamin D

nødvendig for at kalk skal suges opp fra tarmen, regulerer kalkinnholdet i knoklene

tran, fet fisk, smør, margarin ogsollys (UV-stråler) på hud

Vitamin E

viktig for celler og vev, fungerer som antioksidant

kornvarer, oljer, fet fisk, tørket frukt og grønnsaker

Vitamin K

viktig for blodets evne til å levre seg

grønnsaker (spesielt grønne), kjøtt, kornprodukter og tarmbakterier

Sist oppdatert 05.05.2020
Skrevet av Bjørg E. B. Aurebekk og Øyvind Bønes
Rettighetshaver: NKI Forlaget

Læringsressurser

Næringsstoffer får kroppen til å fungere

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter