Oppdrag: Lag en undervisningsmodell av fordøyelsessystemet
Oppdrag
Skolehelsetjenesten på skolen deres ønsker å lage en utstilling om fordøyelsessystemet i forbindelse med temaet om kroppen. De vet at dere kan mye om fordøyelsen, og har derfor tatt kontakt for å høre om dere kan bidra.
Vi ønsker at dere undersøker stoffer og materialer, og at dere lager kreative undervisningsmodeller av fordøyelsessystemet. Modellene kan gjerne være lekne, men må samtidig være informative.
Målgruppa er skoleelever i alderen 15–16 år. Modellen skal ha en tilhørende informasjonsplakat som forklarer steg for steg hva som skjer i fordøyelsen.
Modell av fordøyelsessystemet
En modell kan lages på mange ulike måter og av flere forskjellige materialer. Her er det bare kreativiteten som setter grenser.
Idémyldring
For å komme i gang med oppgaven kan det være lurt å ha en idémyldring i gruppa. Skriv ned alle ideene dere kommer på, og vær åpne for hverandres forslag. Det kan være lurt å tenke gjennom disse spørsmålene:
- Hvilket utstyr og hvilke materialer har dere tilgang på?
- Skal modellen være interaktiv på noen måte?
- Hvordan kan dere best mulig formidle det som skjer i fordøyelsen?
Lag en skisse over modellen
Bruk fasiten til den interaktive illustrasjonen under som utgangspunkt for å lage en skisse av modellen deres.
- Viser den tydelig hvordan fordøyelsessystemet ser ut?
- Kan dere legge til noen elementer for å tydeliggjøre?
Bygg modell
Det kan hende skolen tilbyr utvalgte materialer, men det er lov å tenke litt utenfor boksen. Tips til materialer kan være plastilin, gjenbruksavfall, papp, vinyl, tekstil, tre, ulike metaller eller gjerne en kombinasjon.
Informasjonsplakat
For at presentasjonen av modellen deres skal bli best mulig, skal den ha en tilhørende informasjonsplakat som forklarer steg for steg hva som skjer i fordøyelsen. Det kan være lurt å tenke gjennom disse spørsmålene:
- Hvilken informasjon er mindre tydelig i modellen og må tydeliggjøres på plakaten?
- Hvem er målgruppa?
Utstilling
Lag en utstilling av modellene dere har lagd, i klasserommet eller et annet sted på skolen.