Ansvarlig forbruker? - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Ansvarlig forbruker?

Vi vet at vi må ta vare på verdens ressurser for framtida. Men har du tenkt på hvordan du som forbruker kan hjelpe til med dette?

Filmer om forbruk

Se først episode 4 "Forbruk" i programmet Live redder verden – litt og klippet Elise undersøker miljø. Gjør deretter oppgavene under.

Live redder verden – litt (29 min)

I denne episoden oppsøker Live mennesker som på ulike måter gjør en innsats for å redusere sitt eget og andres forbruk. Bli med på shoppestopp og byttedag, og lær hvordan man kan sy om klær eller lage høyttalersko!

Elise undersøker miljø (4:26)

I klippet nedenfor gir Radical Broccoli-søstrene Susanne og Anette Bastviken klimatips til Elise Alexandra Gulbrandsen.

Video: VG / Begrenset bruksrett

Oppgaver om forbruk

Oppgave 1. Individuelt

Hva tenker du etter å ha sett episoden fra Live redder verden – litt og og klippet med Radical Broccoli-søstrene? Opprett et dokument som du kaller "Forbrukeratferd". Der skriver du ned de første tankene du gjør deg om forbruk, og hva en ansvarlig forbruker er.

Oppgave 2. I klassen

Diskuter tankene deres i klassen. Har dere noen refleksjoner som er felles?

Oppgave 3. Individuelt

Hvordan vil du beskrive deg selv som forbruker? Noter noen nøkkelord.

Oppgave 4. I klassen

Diskuter om det er noe dere har lyst til å endre i forbrukeratferden deres etter å ha sett episoden om forbruk. Diskuter også hva hver enkelt av dere selv kan gjøre for at vi skal oppnå et bærekraftig forbruk.

Oppgave 5. I grupper på to eller tre

Lag ei tidslinje over hvordan dere tror forbrukeratferden vil utvikle seg fra vår tid og fram til 2050. Del gjerne tidslinja inn i 5-årsintervaller, for eksempel 2015–2020–2025 og så videre. Bruk fantasien og informasjon dere finner på nettet. Legg gjerne til bilder og videoer i tidslinja deres. Hva tror dere vil prege forbrukeratferden i framtida?

Verktøy for å opprette ei tidslinje

Slik kan du opprette ei tidslinje ved hjelp av SmartArt.

Oppgave 6. I klassen

Alle gruppene presenter tidslinja si for klassen. Finner dere likheter? Diskuter ulikhetene.

Skrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 29.11.2019