Kjente og sterke merkevarer
En sterk merkevare kan gjøre det enklere å få solgt produkter. Merkevareidentiteten gjør produktet synlig og bidrar til at du velger dette produktet framfor et mindre kjent produkt.
Oppgave 1
Interbrand er et konsulentfirma som årlig publiserer en oversikt over de mest verdifulle merkevarene i verden. Gå inn på oversikten over verdens 100 mest verdifulle merker og finn svaret på følgende:
- Hvilket merke er vurdert som verdens mest verdifulle merkevare?
- Hvilken bransje har flest merkevarer blant topp 10?
- På hvilken plass kom Facebook?
- Hvilken matkjede kom høyest på listen?
- På hvilken plass kom henholdsvis Coca-Cola og Pepsi?
- Hvorfor tror du produktene har så ulik plassering når de har omtrent like egenskaper, lik pris, distribusjon og emballasje?
- Hvilke skandinaviske merkevarer finner du i oversikten?
- Hvor mange av merkevarene kjenner du til?
Oppgave 2
- Hvilken søkemotor bruker du?
- Hvorfor bruker du denne søkemotoren?
- Er det andre faktorer enn funksjonalitet som påvirker valget ditt?
CC BY-SASkrevet av Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 19.06.2019