Markedsmål og hvordan vi måler - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Markedsmål og hvordan vi måler

Har du noen gang satt deg et mål, eksempelvis å forbedre karakteren din i et fag? På samme måte setter også bedriftens styre og ledelse mål for bedriften. Målene sier noe om hvordan styret og ledelsen ønsker at bedriften skal utvikle seg.

Hva er markedsmål?

Markedsmål er mål bedriften setter for markedsføringsarbeidet. En bedrift kan også ha andre typer mål, for eksempel mål om å

  • forbedre arbeidsmiljøet
  • redusere kostnader
  • være mer miljøvennlige

Uansett hvilke mål bedriften setter, må de lage en plan med tiltak for å nå målene.

Eksempler på markedsmål:

  • vekst i omsetning
  • vekst i markedsandel
  • vekst i antallet nye kunder
  • høyere kundetilfredshet
  • høyere kundelojalitet (ta vare på og selge mer til eksisterende kunder)

Målene må være:

  • tallfestet – vi må vite hvor vi skal
  • realistiske – målene må være mulig å oppnå
  • tidsavgrenset – det må være en frist for når målene skal være oppnådd

Når vi jobber med markedsplanen og markedsaktiviteter, bryter vi gjerne bedriftens markedsmål ned til mindre og mer målbare mål. Hvis målet er en vekst på X prosent i løpet av et år, kan vi bryte det ned til delmål for en kortere periode.

Markedsaktivitet

Markedsaktiviteter er tiltak for å nå markedsmålene, og de utarbeides gjennom markedsplanen.

En markedsaktivitet kan for eksempel være å annonsere i ulike kanaler, for eksempel på TV, i sosiale medier eller i en nettavis. Det kan også være å delta på en messe, sende ut nyhetsbrev eller sette opp en salgsplakat.

Det er summen av alle aktivitetene i markedsplanen som skal bidra til at markedsmålene blir nådd.

Ulike mål for ulike markedsføringsaktiviteter

I 2019 skiftet NSB (Norges Statsbaner) navn til Vy. I forbindelse med navneskiftet ble det lansert en stor markedsføringskampanje. Målet med denne kampanjen var ikke å selge flere billetter. Målet var at flest mulig skulle kjenne til det nye navnet. Når vi jobber med planleggingen av markedsaktiviteter, må vi tenke gjennom hva som er målet med aktivitetene.

Aktivitetene deler vi gjerne inn etter hva målet med dem er:

  • å øke kjennskapen (bygge en merkevare)
  • å øke salget av en vare eller en tjeneste (salgskampanjer)
  • å informere om endringer og nyheter

I eksempelet med Vy ønsket bedriften både å øke kjennskapen til Vy som merkenavn og å informere om det nye navnet.

KPI – konkrete delmål for markedsaktivitetene

Markedsmålene er ofte overordnede mål vi ønsker å oppnå gjennom flere aktiviteter over tid.

I markedsplanen ønsker vi å sette mer konkrete og målbare delmål for hver markedsaktivitet. Hvert delmål er et mål på veien for å nå de overordnede målene.

Eksempler på ulike delmål kan være å øke

  • antallet følgere på Facebook eller Instagram
  • antallet nye besøkende til nettsidene våre
  • antallet innsendte kontaktskjemaer eller henvendelser til bedriften
  • antallet klikk på et telefonnummer
  • antallet nye kunder som handler i nettbutikken vår eller tar kontakt via nettsiden vår
  • verdien av hver handel, hos både eksisterende og nye kunder

Et slikt delmål kaller vi ofte for en KPI («key performance indicator»).

Hvordan kan vi måle kjennskapen til en bedrift?

Du har helt sikkert sett annonser for ulike bedrifter når du har vært på YouTube. Som bedrift ønsker vi å teste om annonsene våre bidrar til å øke hvor mange som kjenner til bedriften vår.

For å måle kjennskap til en bedrift kan YouTube spørre brukerne sine om de kjenner til akkurat den og den bedriften. Dette kan de gjøre for to grupper som er ganske like (samme alder, kjønn, interesser og så videre). Forskjellen mellom de to gruppene er at den ene gruppen har blitt vist annonser for bedriften på YouTube, mens den andre ikke har det.

Ved å analysere forskjellen på svarene mellom de to gruppene kan YouTube si noe om hvordan annonsene har bidratt til å øke kjennskapen til bedriften. På den måten kan vi se om annonsene har vært med på å påvirke kjennskapen til bedriften vår.

Det er også mulig å måle kjennskap gjennom spørreundersøkelser. Det finnes mange selskap som tilbyr slike tjenester. Da gjennomføres undersøkelsene via telefon, spørreskjema på e-post eller via en nettside.

Hvordan måle økning i salg og henvendelser?

Salg og henvendelser til bedriften kan måles med flere kilder. Én kilde er regnskapet til bedriften. En annen kilde er henvendelser til salgsavdelingen, som registrerer salg eller henvendelser i sine systemer.

I en nettbutikk kan vi måle salg, henvendelser og antallet nye kunder med analyseverktøy i nettbutikken. På samme måte er det enkelt å måle klikk på telefonnumre, nye kunder som besøker og handler på nettsiden, verdien av hver handel eller påmeldinger til nyhetsbrev.

Målene vi setter for sosiale medier, som Facebook og Instagram, kan vi følge opp med analyseverktøyene de sosiale mediene tilbyr.

Skrevet av Annette Pemmer og Trine Malde. Rettighetshaver: Synlighet
Sist faglig oppdatert 23.03.2020