Produksjon av TV-underholdning - Mediesamfunnet 1 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Produksjon av TV-underholdning

Vil du være med på å skape magiske øyeblikk på skjermen? Da kan produksjon av TV-underholdning passe for deg. Her får du vite mer om bransjen og produksjonsselskapene bak de store underholdningsprogrammene.

TV-produksjon er lagarbeid

Eurovision Song Contest, Super Bowl og Oscar-utdelingen er blant verdens største TV-produksjoner målt i antall seere. Har du noen gang tenkt på hvor mange mennesker som er involvert i å lage disse showene? Slike produksjoner krever at det er mange folk i arbeid, og at de klarer å samarbeide på tvers av yrkesrollene sine.

Å lage en større TV-produksjon kan sammenlignes med en fotballkamp. Alle må yte sitt beste på den plassen de har fått tildelt, og lagkameratene må kunne stole 100 prosent på hverandre.

God planlegging kreves når det skal gjøres opptak av en konsert med koret Sølvguttene. Video: Terranova Media / CC BY-SA 4.0

Roller i produksjonen

I produksjonsmiljøet finnes det mange ulike yrkesveier. Noen roller krever at du er kreativ og utadvendt, andre deler av produksjonen trenger folk som forstår seg på logistikk eller tekniske detaljer. Nedenfor ser du noen av rollene som kan inngå i en større TV-produksjon.

Hvem står bak produksjonene?

NRK, Banijay Group, Fremantle, Nent Studios og Monday Media står bak mange av underholdningsprogrammene vi ser på TV. NRK produserer noen av sine egne programmer selv, slik som talkshowet Lindmo, sangkonkurransen Beat for Beat og satireprogrammet Nytt på Nytt.

Mange andre populære underholdningsprogrammer blir imidlertid produsert av eksterne selskaper, på oppdrag for NRK eller andre TV-kanaler.

På hjemmesidene til produksjonsselskapene kan du lese mer om innholdsproduksjonen deres:

Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 03.02.2021