Hopp til innhold

Fagstoff

Informasjonsformidling på nettsider

Alle bedrifter bør ha en nettside. En nettside gjør at bedriften kan fortelle om seg selv og sine varer eller tjenester på en måte som de selv har full kontroll over. Det er også nettsiden som langt på vei avgjør om bedriften er synlig på Google.
Hånd på tastatur med mange tegnede symboler fra nettet svevende i lufta over. Manipulert foto.

Grunnlaget

For å lage en nettside trenger bedriften tre ting:

  • domene
  • webhotell
  • publiseringsplattform

Domene

Domenet er nettadressen til bedriften, for eksempel "skobutikken.no". Det er viktig at bedriften prøver å få et domene som slutter på .no hvis det er et firma med norske kunder og informasjon på norsk. Er "skobutikken.no" allerede tatt, kan alternativer for eksempel være "sko-butikken.no" eller "skobutikkenoslo.no". Engelskspråklige sider som retter seg mot internasjonale publikum, bør ha en nettadresse som slutter på .com.

Webhotell

Webhotell er en webserver der bedriften kan lagre nettsiden sin slik at den er tilgjengelig på nettet. Ofte kjøper en bedrift domene og webhotell av samme firma. Slike bedrifter kalles registrarer eller nettverter/webhosts.

Publiseringsplattform

Publiseringsplattformen gjør at bedriften kan endre menypunkter, tekster og annet innhold på nettsidene uten at de må drive med koding. Det finnes mange publiseringsplattformer, og prisene varierer fra gratis til mange millioner kroner. Verdens mest brukte publiseringsplattform heter Wordpress og er gratis.

Når bedriften har disse tre tingene på plass, kan de lage utforming og innhold på nettsidene sine.

Utforming

Når bedriftene lager designet på nettsidene sine, tenker de både på hva kundene som kommer til nettsiden, trenger å finne, og på hva bedriften selv har lyst til å formidle.

Hvis det er en nettside der brukeren skal gjøre noe spesielt, for eksempel bestille en reise, er det viktig at siden er laget slik at dette er så enkelt som mulig. Det betyr blant annet at kunden kan starte bestillingen rett på forsiden, og at det er lett å forstå hva man skal fylle ut og hvor man skal klikke. Å lage nettsider slik heter interaksjonsdesign, og jo bedre interaksjonsdesignet er på en nettside, jo flere bestillinger kommer inn.

Alt brukerne kan gjøre på nettsiden, kalles funksjonalitet, og det finnes mange former for funksjonalitet som kan være relevante på en nettside. Noen eksempler er

  • å bestille en time
  • å kjøpe et produkt
  • å bestille en plass
  • å fylle ut et skjema
  • å gjøre en beregning

I tillegg til funksjonalitet trenger alle nettsider relevant informasjon. Noen av det man gjerne informerer om på en nettside, er

  • bedriftens produkter og tjenester
  • bedriftens priser og salgsvilkår
  • bedriftens historie og verdier
  • bedriftens kontaktinformasjon
  • eventuelt bedriftens ansatte

For at kunden raskt skal finne fram til den informasjonen han leter etter, er det viktig å ha gode og tydelige menyer og en søkeboks som er lett å finne.

Er det snakk om en nettbutikk, er det viktig at brukeren enkelt kan finne fram til relevante produkter. En tydelig meny og en søkeboks bidrar til dette. Har bedriften mange produkter, er det også viktig å legge opp til at kunden kan sortere produktene, for eksempel etter størrelse eller pris.

Søkesynlighet

Når kunder leter etter varer og tjenester på nett, søker de ofte på Google. Det at nettsidene rangerer høyt på Google, er derfor viktig for alle bedrifter. Google finner informasjon på verdens nettsider og lager en oversikt som brukeren får opp når han søker. Hvilke sider som kommer først i oversikten, kommer an på hvem som har den mest relevante informasjonen ut fra det kunden søker etter.

Google vurderer relevans etter mange forskjellige kriterier. Det viktigste er at innholdet har informasjonen som den som søker, leter etter. I tillegg er det viktig at sidene er raske og mobilvennlige, og at de ligger på en sikker server, så nettadressen starter med https://.

Det finnes også hundrevis av forskjellige andre kriterier som Google bruker. Det å jobbe med sidene slik at de skal rangere godt på Google, er derfor blitt et eget fagfelt. Dette heter søkemotoroptimalisering eller SEO (Search Engine Optimization).

Tekster

Tekstene på nettsiden er sentrale både for å sikre synlighet på Google og for å gi brukeren den informasjonen han eller hun kommer for å få.

Det er veldig viktig at tekstene på nettsiden er lette for brukeren å forstå. Noen ganger er de som skriver tekstene, fagfolk eller andre spesialister, og de kan ofte bruke et språk som vanlige folk ikke forstår. Da er det viktig at noen bearbeider disse tekstene slik at de blir forståelige for folk flest. Et enkelt og forståelig språk kalles klarspråk, og mange bedrifter jobber bevisst for å få til dette.

Bilder og videoer

Ofte er det enklere å vise noe enn å forklare det. I så fall kan det være lurt å bruke illustrasjoner, bilder og videoer på nettstedet.

Da må bedriften også huske at høyoppløselige bilder er tunge å laste ned over nett og gjør at sidene blir langsommere. Når sidene blir for langsomme å laste, gidder ofte ikke kunden å vente. I tillegg kan det gjøre at sidene rangerer dårligere på Google.

Bedriften må derfor passe på at det ikke blir for mange store, tunge bilder på en side.

Bruker bedriften video, bør de ikke starte før brukeren selv har klikket. Starter de automatisk, gjør det også at sidene blir langsommere, og mange brukere synes det er irriterende.

CC BY-SASkrevet av Nina Furu. Rettighetshaver: Webgruppen AS
Sist faglig oppdatert 10.12.2019

Læringsressurser

Innføring i kommunikasjonsarbeid