Kommersielle radiokanaler finansieres ved hjelp av reklame. Reklamebudskapet presenteres gjennom samspill mellom ulike lydformer. Det sniker seg inn i øret ditt mens du er opptatt med andre gjøremål, og gjentas gang etter gang.

Mange unge lytter på de kommersielle radiostasjonene P4 og Radio Norge. Nora Mellemstrand sier at det beste med radio er at man kan gjøre andre ting samtidig.
Kurer om radioreklame
Tekstversjon
Lydklipp fra reklame:
dørklokke ringer
mannsstemme: Hei
kvinnestemme: Oi, hei. Line Andersen. Jeg bor der ja, dette er kanskje ikke det vanligste synet som tidlig på morgenen?
mannsstemme: Nei
kvinnestemme: Men, sånn til låssmeden kommer, kunne jeg få låne slåbrok?
Musikk: studiostemme: Gi deg selv en bedre i morgen.
Sitat intervjuobjekt 1 (musikk i bakgrunnen)
En god radioreklame er noe som folk blir engasjert av å høre på. Det er noe som de liker å høre på. Det må gjerne inneholde noe unikt som gjør at du kan respondere på det, og som du føler er noe som angår deg.
Sitat intervjuobjekt 2
Sitter De og hører på radioreklamen og ser på tv reklamen eller gjør De noe annet? Tar De ut og inn av oppvaskmaskinen og vaskemaskiner? De kan legge barn, De kan sende sms, De kan lese aviser som ligger der, De kan støvsuge, De kan gjøre noe annet. Og det viser undersøkelser at det også cirka 30 prosent, og det betyr jo egentlig da at cirka, ja, 60 til 70 prosent faller ofte fra når reklame kommer.
Kjenningsvignett
Kurer fra Norsk rikskringkasting.
Programleder (med musikk i bakgrunnen)
Denne uken handler Kurere om markedsføringen stebarn. Radioreklame utgjør i kroner og øre en forsvinne en liten del av norske reklamebudsjett. Men den er der overalt når du hører på andre kanaler enn NRK. Vi skal møte en ekspert på markedsføring, en reklamemaker, en selger og en lokalradioredaktør som bytter mellom salgsjobben og journalistrollen. Hva er god radio reklame? Blir den hørt og virker den? Vi starter med en som har laget mange radioreklame. I dag jobber han som lyddesigner for SBS radio. Han er også morgenvært i Radio én i Trondheim, og har ifølge nærradioredaktøren vi skal møte seinere, laget radioreklame siden han kunne gå. Jeg bad Lars Petter Berg om å finne fram noen av sine favoritter før jeg dro ned og besøkte han i studio.
Lars Petter Berg
Ja, hvor skal vi starte?
Programleder
Nei, få høre!
Lars Petter Berg
Det er jo sant. Altså, det finnes jo altså utallige eksempel på lyd som virkemiddel, kanskje det er litt rart å si det, men altså, kanskje det største virkemiddelet i en radioreklame, da, kan for eksempel være stillhet.
Noen sekunder stillhet
Da våkner folk, Ja, det kan være en effekt som du kan bruke. Altså hvis det passer, så er det noe som er et av de sterkeste virkemidlene på radio for meg. Hvis ikke, så har du for eksempel en reklame som er ganske sterk, hvor han har brukt en lydeffekt.
Lydklipp fra reklame med amerikansk stemme
Hi, my name is Jack Shanahan, retired Vice Admiral, U.S. I believe we can improve education in America without compromising our national security. To illustrate my point, I have some babies here. Imagine each BB is a nuclear bomb. One could destroy Hiroshima 15. * / 5 wipes out all of Russia. Now, after using those six bombs, this is how many the US has left.
Lang lydsekvens som vise hvor lang tid det tar.
By reducing our nuclear weapons, we could save billions of dollars that money could be educating our kids. Let's get the politicians to talk about the real issues call 1877 Iowa mom.
Lars Petter Berg
Enkelt men effektfullt.
Programleder
Mmm. Tok ikke lang tid å lage den reklamen der.
Lars Petter Berg
Nei, produksjonen var sikkert ikke så lang tid, men kanskje idestadiet tok lenger tid.
Programleder
Hm, det er mulig å ikke bli beveget av den da. Har du andre eksempler på sånne enkle produksjoner som sitter som en kule, nær sagt?
Lars Petter Berg
Ja. Rimi ja for noen år siden en reklame som også er veldig enkel, men også en litt morsom.
Lydklipp fra reklame
Lyd av veske som renner(tisselyd)
Kvinnestemmer: Christer
Guttestemme: Snart ferdig.
Studiostemme: Halvannen liter julebrus fra Ringnes. Knallpris hos Rimi 4 90 pluss pant.
Guttestemme: Ferdig!
Studiostemme: Partivare så langt beholdningen rekker.
Programleder
Tror du butikkene har, nær sagt, solgt bra på dette, eller?
Lars Petter Berg (ler)
Nei vet ikke. Ingen vet. Ikke Rimi en gang, kanskje. Uansett, og så tror jeg Rimi satt igjen med, altså, når folk flirer og synes det var en sjarmerende god reklame, så tror jeg i hvert fall ikke det skader, snarere tvert.
Programleder
Nei, de sitter igjen med et bra image, uavhengig av om de selger mer eller ei. Ja, jeg tenker litt sånn på når reklamen skal av radioapparatet. For meg så er for eksempel Vi Menn-reklamen, veldig sånn tydelig. Jeg synes den er supermorsom. Hva er det med den? J
Lars Petter Berg
Jeg vet ikke, men det er også en litt sånn humoristisk touch på det hele. Som gjør at du småhumrer litt.
Programleder
Ja vi er jo da sannsynligvis i målgruppen for Vi Menn-reklamen. Ingen av oss har kommet på at vi skal kjøpe Vi menn allikevel. Hvorfor?
Lars Petter Berg
Nei, men det det. Det kan kanskje altså, det er masse faktorer igjen da, men det kan jo ha noe med image til Vi Menn å gjøre, også artig reklame. Men det er ikke sikkert at innholdet appellerer til meg da.
Programleder
Fint! Har du flere eksempler på reklame som vi skal høre på? Og snakke om jeg.
Lars Petter Berg
Har jeg mine favoritter? Vi må igjen da til USA, ja, men her har de virkelig brukt ordentlig med penger i en produksjon. Jeg vet ikke hva den har kostet, men jeg ser for meg at vi snakker i hvert fall sekssifra i både idé og gjennomføring av produksjonen, og det totale resultatet er helt fantastisk. Det her er ikke en løp- og kjøp reklame, men det er en mer enn imagebyggende reklame for produktet. Som gjør at alle som da har lyst til å være sånn, gjerne skal forbinde seg selv med det produktet. Skal være lettere da. Og de har laget noen fantastiske reklamer for noen år siden, som det faktisk er noen ganger man hører på, men som kan være kjempebra.
Programleder
Slik snakker en ekte reklamemaker.
Lydklipp fra reklame med amerikansk stemme
musikk. Bud Light presents real men of genius.
Sang: Real metal genius.
Today we salute you Mr. Fancy coffee Shop coffee 4.
Sang: Mr. Fancy coffee shop coffee.
What do you do with a masters degree in art history? You get a nose ring and pour coffee for a living.
Sang: Put it on now.
Why is it called a latte? Maybe because it costs a latte and it takes a latte time to. Take someone ordered a cappuccino.
Sang: Out of that?
Step aside, let the man who works the milk farmer take over. Sure you charge 5 bucks for a cup of coffee. It's putting that tip jar out that takes real guts. So crack open an ice cold bud light guru of the ground roast. It's not the caffeine that gives us the buzz, it's you.
Sang: Mr. fancy coffee.
Double cappuccino alternative. And justice.
Sang: Yeah, hey.
Programleder
Det er mulig du satt den doble cappuccinoen i halsen akkurat nå, men det er altså ingen tvil om at Buddy framstår som alternativet for ekte menn som ikke rører fancy kaffe. Lars Petter Berg var entusiastisk på vegne av gode radioreklamer, og så langt har også jeg latt meg underholde. Men veien fra underholdning til kjøpsbeslutning er lang og kronglete. Det forteller rektor og førstelektor på markedshøyskolen Campus Kristiania, Trond Blindheim.
Trond Blindheim
Radioreklame, det er masse kommunikasjon av budskap i den hensikt å oppnå salg, og da når du masse mennesker, spesielt de som kjører til jobben om morningen og de som kjører fra jobben om kvelden. Det kalles prime time da. Da er det veldig mange som hører på radioen. Midt på dagen, så er ikke det så mange som hører på radio, men det finnes noen. Det er liksom i prime time, altså i forbindelse med fra og til jobb, som er det store.
Programleder
Fordi når man det store gross, ikke sant?
Trond Blindheim
Det er helt klart. Og så er det noe med tidspunktet på døgnet man handler også. Det er en regel, en sånn forskriftsregel, som sier at jo nærmere et innkjøpssted du påvirkes, i tid, i forhold til når folk skal kjøper noe og i geografisk avstand i forhold til hvor du er i forhold til butikken. Altså jo nærmere innkjøpssted du er, desto mer effektiv er reklame. Så sånn sett så kan det jo da tenkes at radioreklame kan være spesielt effektivt når du kjører hjem fra jobben, ikke sant, å ja, du skal handle likevel på vei fra jobb, sant? Og da kan man si for eksempel at det er tilbud på et eller annet i lokalbutikken og sånt. Så ja.
Programleder
Situasjonsbestemt reklame altså.
Trond Blindheim
Ja, det blir jo situasjonsbestemt reklame. Og vi har jo sett mye av at radioreklame har den egenskapen at den kan være aktuell dersom reklamebyrået gjør reklamen aktuell. For eksempel så er det slik at akkurat når snøen faller, for eksempel første gangen om senhøsten, så sier de ofte, ja, nå står du kanskje og spinner i bakken og kommer ikke av flekken, sant? Og det er som å kjøre med sommerdekk. Men du skal vite at på alle Esso-stasjonene du kjører forbi på jobben i dag, så har vi spesielle tilbud på piggfrie vinterdekk eller noe sånt, og du får dem for så og så mye. Det er aktualitet og det er situasjonsbestemt reklame, at man spiller på aktuelle begivenheter. Man spiller på årstider, spiller på at nå er det konfirmasjon, og nå er det juni og påske, og så videre.
Reklame i et flyktig medium
Radioreklame er betalt annonsering i kommersielle radiokanaler. Som oftest er det å lytte til radio en sekundæraktivitet. Vi hører på radio mens vi holder på med andre ting: når vi kjører bil, når vi tar bussen, når vi lager mat, når vi går på do, og når vi går til frisøren. Selv om de fleste ikke lytter så mye på radio, er vi ofte i situasjoner der vi blir eksponert for radioreklamen. Vi løpet jo ikke ut av frisørsalongen når reklameinnslagene kommer!
Et annet kjennetegn ved radioen er at den er et flyktig medium. Vi har ikke mulighet til å ”spole tilbake” for å få med oss budskapet en gang til. Derfor må språk og budskap i en radioreklame være enkelt og lettfattelig.
Om og om igjen
Mange potensielle kunder har en bestemt kommersiell radiokanal som de lytter til hver dag. Kommersielle kanaler sender gjerne reklameblokker tre til fire ganger per time. En reklameblokk består vanligvis av flere reklamespotter på 30 sekunder som følger etter hverandre.
På bussen til skolen rekker du derfor å høre det samme reklameinnslaget flere ganger. Gjentagelsen gjør at budskapet fester seg og styrer de valgene vi gjør som forbrukere. Når reklamespotten gjentas ofte, er det også større sjanse for å nå dem som bare lytter på radio i korte perioder i løpet av dagen.
Aktuell og nær
Lurer du på hvor du kan få kjøpt den siste iPaden? Radioreklame er enkel å lage, og annonsøren kan derfor være raskt ute med det nyeste. Det gjør også denne formen for reklame godt egnet til å annonsere for spesielle tilbud i nærmiljøet, noe lokalradioene vet å benytte seg av.
Lyden skaper bildet
Radioreklame skiller seg ut ved at annonsøren kun har mulighet til å bruke auditive virkemidler:
- tale (monolog eller dialog)
- miljølyd (kontentum)
- effektlyd
- musikk
Det aller viktigste er å ha en god idé. Enkle dramatiseringer og humor er mye brukt for å fange lytternes oppmerksomhet.
Visste du at
Fram til 1940 var det lov å sende reklame i NRK radio. Stemmene tilhørte gjerne kjente skuespillere eller artister.
Radioreklame for vaskemiddelet Persil fra 1930-årene
Tekstversjon
(Forspill som spilles på piano og trekkspill)
(Sang:)
Har du vært til stede
og hørt slik glede
juble frem fra en sang
som når Marte vasker og vrir og plasker
over sin balje dagen lang?
Det er bryggerhuset melodi
som hun hele dagen lar oss høre.
Den er fylt av glade smil,
og den handler om Persil,
bryggerhusets melodi.
Nei, det va'kke slik i gamle da'r,
da gikk vasken tungt og ryggen verket,
og så sent som alt ble rent
den gang lød den ikke pent,
bryggerhusets melodi.
Hei og hå-å, Marte er blid, kommer på glid, nå har a tid. Hei og hå-å, Uten Persil, ikke noe smil, slett ingen hvil.
Derfor bruk Persil som Martemor,
da går vasken lett som selve dansen,
og da får du også tid
til å nynne litt på si'
bryggerhusets melodi.
Derfor bruk Persil som Martemor,
da går vasken lett som selve dansen,
og da får du også tid
til å nynne litt på si'
bryggerhusets melodi.