Reklame, målgruppe og merkevarebygging
Oppgave 1
- Søk på nettet etter reklamefilmer. Finn en reklamefilm for et produkt der målgruppa er personer over 50 år.
- Finn deretter en annen reklamefilm for et produkt som er rettet mot en kjønnsbestemt målgruppe.
- Forklar hvorfor du mener reklamefilmen er rettet mot nettopp disse målgruppene.
- Hva vil reklamefilmene at målgruppene skal vite om produktet?
- Hvilke forventninger vil reklamefilmen at målgruppene skal ha til produktet?
- Sier reklamen noe om hva som er grunnen til at kunder i målgruppa skal kjøpe produktet?
- Presenter for klassen det du har funnet ut.
Oppgave 2
- Har du noen gang trykket «liker» på et oppslag om et produkt eller et firma i et sponset innlegg på Facebook? I tilfelle, hvilke?
- Har du deltatt i en quiz eller en konkurranse som fremmer et produkt eller en merkevare? I tilfelle, hvilke?
- Har du endret synet ditt på det produktet eller den bedriften som kjørte konkurransen?
- Har du handlet produkter som følge av å ha deltatt i en sosial kampanje?
- Diskuter svarene med en klassekompis. Er denne formen for markedsføring en smart måte å nå unge mennesker på?
Oppgave 3
Diskuter i klassen:
- Er det kult å gå med klær som har merker på seg?
- Hva kjennetegner de merkene som regnes som kule?
- Hvorfor har enkelte merker mer verdi enn andre?
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 14.05.2018