Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Øvelse: research i medieproduksjon

Skal dere lage medieproduksjoner av høy kvalitet, må dere sørge for å være godt orientert. Hva er sentrale kunnskaper om temaene dere skal behandle? Hvordan bør dere planlegge formidlingen? Gjør research på både innhold og form.
Fotballkamp mellom Molde og Rosenborg. En spiller fra hvert lag hopper samtidig for å prøve å heade ballen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kunnskap gjennom research gir kvalitet

Dere må ta research-fasen på alvor hvis det dere lager, skal holde god kvalitet.

  1. På den ene siden må dere ha et solid grunnlag for innholdet og budskapet dere skal formidle.

  2. På den andre siden sikrer dere kvalitet på formidlingen ved å gjøre research på formatet og sjangeren.

Research i grupper

Arbeid i grupper på tre–fire. Velg et oppdrag.

  • Sportsjournalistikk: Dekk en fotballkamp eller et skytterstevne (velg medium og format selv).

  • Kommunikasjonsarbeid for helsestasjonen: Lag en video (med enkelt lydspor) om barn og oppdragelse.

  • Humoristisk podkast for skolen: Temaet er søppelsortering som tiltak for bærekraft.

Kunnskaper om innholdet

Bruk søkestrategier og skaff dere kunnskaper om temaet for å løse oppdraget.

Diskuter underveis:

  1. Hvilke strategier har dere for å skaffe dere kunnskapen dere trenger?

  2. Hvordan sjekker dere at dere har funnet fram til nok og riktig kunnskap om temaet dere skal jobbe med?

Undersøk formater og sjangre

Bruk søkestrategier og skaff dere innsikt i formatet og sjangeren til medieproduktet deres.

Finn eksempler på medieproduksjoner som ligner det medieproduktet dere skal lage. Still spørsmål til eksemplene dere har funnet:

  1. Hvordan er innholdsformidlingen?

  2. Hvilke virkemidler og fortelleteknikker er sentrale?

  3. Hvilke retoriske grep finner dere i eksemplene?

  4. På hvilken måte er målgruppa tatt hensyn til i eksemplene?

Diskuter til slutt: Hvilke egenskaper og teknikker vil dere ta i bruk i egen produksjon? Hvorfor velger dere ut akkurat disse formmessige grepene? Hvor passer de best inn i medieproduktet?

Presenter for klassen

Hver gruppe presenterer sitt valgte oppdrag. Vis fram kilder. Forklar også hva som er sentral informasjon for saken, og hvorfor dette er sentral informasjon. Presenter også utvalgte virkemidler og grep til formatet.

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 01.02.2021

Læringsressurser

Kildesøk