Livsstilsvaner hos norske ungdommer - Naturfag (DT) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Livsstilsvaner hos norske ungdommer

Finn ut hva som definerer en livsstil, og hva som er sunne livsstilsvaner. Hvordan er livsstilsvanene hos norske ungdommer? Kjenner du deg igjen i disse? Hvilke konsekvenser har livsstilen for helsen din?

Tenk – par – del

Tenk: Hva er livsstil?

Par: Gå sammen med en annen, og formuler en definisjon av begrepet livsstil.

Del: Diskuter i klassen.

  • Hvilke faktorer påvirker din livsstil?
  • Hva er en sunn livsstil?
  • Bli enige om noen kriterier som definerer en sunn livsstil.

Oppgave 1: Caser om tre skoleelever

Vurder livsstilen til de tre skoleelevene Pia, Benjamin og Anders ut fra de kriteriene dere har definert for en sunn livsstil.

Pia

Pia har det ofte travelt om morgenen og dropper som regel frokosten. Hun sitter på med mamma til og fra skolen. I første friminutt kjøper hun muffins og brus i kantina. Det er mer fristende enn salat, brød og melk. Som skoleelev sitter hun i ro ved pulten mesteparten av dagen. Om kvelden er hun ofte sammen med venner, hvor de gjerne går en tur i parken.

Benjamin

Benjamin smører niste til både frokost og lunsj før han drar hjemmefra, så spiser han frokosten på bussen til skolen. Nisten består som regel av brød med ost, leverpostei og grønnsaker. Han kjøper gjerne melk og en frukt i kantina. Selv om Benjamin også er skoleelev, har han valgt breddeidrett og har derfor en aktivitetsøkt på skolen nesten hver dag. Benjamin har deltidsjobb på en bensinstasjon hvor han jobber annenhver ettermiddag, og det blir ofte til at han spiser middag der når han er på jobb.

Anders

Anders har god tid om morgenen og spiser havregrøt til frokost hver dag. Han sykler til og fra skolen. Han er skoleelev på bygg- og anleggsteknikk og er derfor mer aktiv i løpet av dagen. Han kjøper ofte pizzasnurrer eller påsmurt bagett til lunsj i kantina. Anders synes det er trivelig å spise middag sammen med familien, og prøver så godt han kan å spise middag hjemme. Kveldene bruker han ofte foran TV-en eller PC-en.

Oppgave 2: Livsstilsvaner hos norsk ungdom

Studer livsstilsvaner hos norske ungdommer i alderen 16–24 år ved hjelp av statistikkbanken fra Statistisk sentralbyrå.

  • Marker alder «16–24 år».
  • Marker kjønn, år og de levevanene du ønsker å undersøke.
  • Velg søylediagram eller linjediagram for å presentere dataene.
  1. Hvordan har livsstilsvanene knyttet til

    1. mosjon endret seg i perioden 1998–2019?
    2. snus endret seg i perioden 2008–2019?
    3. kosthold (fisk, frukt/bær og grønnsaker) endret seg i perioden 2005–2019?
    4. sukker (sukkerholdige drikker, søtsaker) endret seg i perioden 2005–2019?
  2. Kan du kjenne deg igjen i disse dataene? Sammenlign resultatene med din egen livsstil.
  3. Hvilke konsekvenser har livsstilen for helsen din?
  4. Hvorfor synes mange det er vanskelig å velge riktig når det gjelder livsstil og helse?

Skrevet av Camilla Øvstebø.
Sist faglig oppdatert 03.03.2022