Diskuter i klassen - Bransje og arbeidsliv (RM-RMF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Diskuter i klassen

Her får dere flere oppgaver dere kan bruke for å diskutere temaet service og kundebehandling i fellesskap i klassen.
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Oppgave 1. Film

Se filmen om kundebehandling i ferskvareavdelingen. Diskuter de følgende spørsmålene i klassen.

  1. Hva slags service synes dere kunden fikk i denne filmen?

  2. Hva slags kroppsspråk bruker ferskvarehandleren?

  3. Hvordan synes dere kommunikasjonen mellom ferskvarehandleren og kunden arter seg?

Oppgave 2. Ordsky

  1. Diskuter i klassen hva profesjonalitet innebærer i serviceyrker. Er det forskjell på hva som er viktig for en servitør og en ferskvarehandler?

  2. Lag en ordsky basert på egenskaper dere mener en god servicemedarbeider bør ha innenfor to av yrkene i restaurant- og matfag. Dere kan gjerne skrive dem ut og henge dem opp i klasserommet med yrkestittelen som overskrift. Tips til verktøy finner dere i boksen under.

Lenker til digitale verktøy for ordskyer:

WordArt (wordart.com)

WordClouds (wordclouds.com)

WordItOut (worditout.com)

Oppgave 3. Case

En kunde kjøper middag på en restaurant. Servitøren er hyggelig og yter god service, men når maten kommer, viser det seg at biffen er så seig at kunden har problemer med å spise den. Hva som skjer nå, vil være avgjørende for hvordan kunden vil omtale restaurantbesøket til andre, og for om vedkommende vil oppsøke dette stedet flere ganger.

Hvordan kan restauranten håndtere denne situasjonen for at kunden skal sitte igjen med en god opplevelse? Foreslå to alternativer.

  • I par: Diskuter og skriv ned felles løsningsforslag.

  • I klassen: Diskuter forslagene, og bli enige om hvilke tiltak som gir den beste kundeopplevelsen.

Skrevet av Jannike Gausdal, Anki Olsen og Tove Knutsen.
Sist faglig oppdatert 10.11.2021