Hopp til innhold

Fagstoff

Hvorfor er god service viktig?

God kundeservice er en måte bedrifter kan skille seg ut på, og det kan gi dem et forsprang på konkurrentene. Jo flere likeverdige konkurrerende produkter som finnes, jo større betydning får servicen.
To kunder får servering på en kafé av en smilende servitør. Foto.

Service som konkurransemiddel

En cappuccino kan smake nokså likt i de fleste kaffebarer, men helhetsopplevelsen kan avgjøre hvor du velger å drikke cappuccinoen din. Koppen du drikker av, køen du står i, ventetiden, stemningen, baristaen, humøret til betjeningen, bordene og stolene på kaféen kan være med på å avgjøre opplevelsen.

Når konkurransen i markedet er hard, kan service være det konkurransemiddelet som er mest effektivt. Den servicen som personalet i en bedrift yter overfor kundene, er vanskelig for andre bedrifter å kopiere. God service vil derfor være et svært viktig konkurransefortrinn i kampen om kundene.

God service kan skape mersalg og gjensalg

God service kan skape mersalg. Med mersalg mener vi at kunden kjøper noe i tillegg til det de opprinnelig hadde planlagt. På en restaurant kan du oppnå mersalg i form av at gjesten bestiller både drikke og dessert selv om han eller hun egentlig bare skulle ha en rask middag.

I ferskvareavdelingen kan mersalg handle om at kunden kjøper både grønnsaker og tilbehør i tillegg til lammesteiken. Skal du lykkes med dette, må du avdekke kundens behov og ha kunnskap om hva som passer sammen.

Gjensalg er at kundene kommer tilbake og kjøper mer en annen gang. Det er enklere å holde på eksisterende kunder enn å skaffe nye. Kunder som får dekket behovene sine, og som opplever at det er enkelt, trygt og trivelig å handle hos oss, vil komme tilbake og også anbefale oss til andre.

En kunde snakker med en ferskvarehandler over disken. Foto.

God service skaper fornøyde kunder og godt omdømme

Servicen du yter til kundene, er viktig for bedriftens omdømme og kan være avgjørende for om kunden ønsker å komme tilbake til din bedrift.

Hvis kunden får tilfredsstilt forventningene og behovene sine, vil han eller hun gjerne anbefale bedriften til andre, og positiv omtale er verdt mer enn all annen reklame.

Motsatt vil en misfornøyd kunde lett fortelle både venner og bekjente om opplevelsen sin, og kanskje også spre dårlig omdømme på sosiale medier.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng, Tone-Hadler Olsen og Jannike Gausdal.
Sist faglig oppdatert 21.11.2021

Læringsressurser

Service