Studer en holdningskampanje
Se denne filmen:
Statens vegvesen på YouTube: 3 av 10 dødsulykker skyldes uoppmerksomhet.
Filmen er brukt som et av tiltakene i holdningskampanjen "Takk for oppmerksomheten". Den nasjonale kampanjen består av flere ulike informasjonstiltak, som informasjonsfilmer, innlegg på sosiale medier og informasjon på ulike nettsider.
Gå sammen i grupper på fire. Dere skal studere ulike sider ved holdningskampanjen "Takk for oppmerksomheten".
Fordel de ulike områdene nedenfor mellom dere slik at gruppa får svart på alle spørsmålene.
Noter svarene i et digitalt fellesdokument.
Til slutt skal hvert gruppemedlem presentere svarene på sitt område til resten av gruppa.
Målet er at gruppa skal få bred forståelse av ulike sider ved kampanjen, som bakgrunn, ressursbruk, effekt og virkemidler.
Hvert gruppemedlem presenterer svarene for sitt område muntlig for resten av gruppa.
Alle i gruppa kommer med innspill til hverandre.
Hvordan fungerte gruppearbeidet?
Hva har dere lært av denne oppgaven?
Relatert innhold
Målet med holdningskampanjer er å påvirke holdninger og adferd hos bestemte målgrupper. Kampanjene spiller på retoriske virkemidler for å påvirke oss.