Medieundersøkelser
En medieundersøkelse er en kartlegging av folks medievaner: hvilke medier folk bruker, og hvordan bruksmønsteret endrer seg over tid. Hensikten med slike undersøkelser er å få fram statistiske data over mediebruken til befolkningen. Denne informasjonen er nyttig både for myndigheter, mediebedrifter og for deg som mediekonsument. Informasjonen brukes blant annet til å utforme medietilbudet, og til forskning og undervisning.
Det er mange ulike institusjoner som utfører medieundersøkelser, både offentlige og private. De utgir jevnlig rapporter over mediebruken i Norge:
- Statistisk sentralbyrå (SSB) utgir Norsk mediebarometer, basert på en årlig undersøkelse om mediebruk i Norge.
- Medietilsynet utgir blant annet rapporten Barn og medier, som er basert på jevnlige undersøkelser av mediebruk blant barn og unge.
- Kantar er Norges viktigste kommersielle analysemiljø for medier og utgir offisielle mediebruksundersøkelser for alle de store mediekanalene i Norge.
SSB har helt siden 1967 gjennomført såkalte utvalgsundersøkelser om bruk av ulike massemedier. Medieundersøkelsen gjennomføres ved telefonintervju med et representativt utvalg av befolkningen, ca. 2000 personer mellom 9 og 79 år. SSB bruker også elektroniske spørreskjema.
Medietilsynets rapport Barn og medier bygger på en undersøkelse Sentio Research Norge utfører for Medietilsynet annethvert år. I 2020 deltok over 3000 barn og unge fra 51 skoler over hele landet i den nettbaserte spørreundersøkelsen. Undersøkelsen ble fulgt opp med gruppeintervjuer.
Kantar bruker ulike metoder som grunnlag for sine undersøkelser:
- personlig intervju og telefonintervju
- spørreskjema via post og webbasert spørreskjema
- direkte uthenting av data fra tv-skjermer, internettrutere osv.
Undersøkelser gjennomføres i ulike paneler som består av personer som representerer et tilfeldig valgt gjennomsnitt av befolkningen.
GallupPanelet består av 40 000 personer som jevnlig svarer på spørreundersøkelser.
Gallup Seerpanel består av 1600 husstander rundt om i hele landet. Måleutstyr som er påkoblet tv-skjermer, internettrutere og apper henter ut informasjon om hvordan disse husstandene bruker tv, online-video og nett-tv.
GallupGO-panelet er også en del av seerundersøkelsen. De 2300 medlemmene i dette panelet har med seg en liten måleenhet, GallupGO, gjennom hele dagen. Måleutstyret registrerer tv-bruk med utgangspunkt i lydkoder som ligger gjemt i tv-sendingene, men som ikke er hørbare for mennesker.
Norsk InternettPanel består av 5000 personer. Det registreres hva disse personene gjør på Internett: hvilke nettsider de besøker, og hvor lenge de er på de ulike nettsidene. Det gjøres ved at det installeres informasjonskapsler (cookies) på datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner, og disse informasjonskapslene overfører så brukerinformasjonen til Kantar.