Hopp til innhold
Fagartikkel

Hva er en merkevare?

Kjente merkevarer – smarttelefoner, brus, joggesko, hamburgere – er ikke bare fysiske produkter, de har også med følelser, status og tilhørighet å gjøre. Merkevarer er et viktig trekk ved forbrukerkulturen.

En merkevare er et produkt som selges under et innarbeidet merke – for eksempel iPhone og Mac som selges under merket Apple, og Apple er dermed en merkevare.

Kjøper du en merkevare, kan du ha en opplevelse av å ha kjøpt noe mer enn selve produktet. Når du kjøper en iPhone, får du ikke bare en telefon, du kan føle et fellesskap med andre som har iPhone, og den kan ha en symboleffekt for deg. Den kan signalisere at du for eksempel er trendy, og at du har penger.

Merkevare som kvalitetsstempel

Når du kjøper en merkevare, forventer du kvalitet. Du har gjerne kjøpt et produkt fra samme merke tidligere, og det har gitt deg forventninger til merkevaren. Merket fungerer dermed som et kvalitetsstempel på produktene og tjenestene.

De som selger merkevarer, slipper derfor å argumentere for kvaliteten til hvert enkelt produkt.

Som forbruker forventer du at alle Levis-bukser har samme kvalitet, siden de tilhører det samme merket.

En følelse av identitet

Vi ønsker tilhørighet og velger ofte sosialt aksepterte merker. Et merke kan være sosialt akseptert i omgangskretsen fordi det er kult, vel ansett og miljøvennlig. En merkevare er altså mer enn bare kvalitet, den er også bygd opp rundt følelser. Vi kjøper produkter som bidrar til å styrke selvbildet og gi en følelse av identitet – hvem vi er, hvem vi henger med, hva vi står for, livsstil og verdigrunnlag.

Et merke har som oftest bygget posisjonen sin i markedet over tid. Det har ofte en historie som setter i sving emosjonelle verdier i forbrukerens hode. En merkevare skaper assosiasjoner, sympatier og antipatier hos en person som blir eksponert for merkevaren.

Hvorfor bygge merkevarer?

En sterk merkevare vil øke bedriftens verdi. Merkevaren kan gjøre det enklere å få solgt produkter og kan ha betydning for å lykkes med en bedrift. Klarer du å skape en relasjon til kundene dine via merkevarebygging, er det sannsynlig at de forblir kunder.

Hvilken identitet skal merket ha?

For å kunne bygge en sterk merkevare er det viktig å ha en tydelig identitet i bunn. Du må vite hvem du er som merke og bygge en tydelig merkevarestrategi ut i fra dette. Kommunikasjonen ut til markedet om merkevaren må være tydelig og gi en helhetlig forståelse av merkevaren.

En sterk merkevare:

  • spiller på følelser
  • skaper tilhørighet
  • bygger identitet
  • viser at du er trendy
  • knytter seg til fortellinger
  • oppfyller drømmer