Oppgaver til filmen Sneakerheadz
Sneakers har gått fra å være en subkultur til å bli allemannseie. Filmen Sneakersheadz viser hvordan mote- og reklamebransjen hentet inspirasjon fra hiphop- og skate-kulturen for å nå ut til målgruppen med skoene de selger.
A Til refleksjon og diskusjon i tema trend:
- På hvilken måte er sneakers trend?
- Hva kjennetegner utviklingen av sneakers som trend?
- Innenfor hvilke stilretninger kan man plassere sneakers?
- Hvor viktig er dine par sneakers for deg? Gi et utdypende svar.
- Spør en person som vokste opp på 80–90-tallet, om han eller hun husker de første sneakersene sine, og hvilke følelser han eller hun hadde for disse skoene.
B Til refleksjon og diskusjon i tema markedsføring:
- Beskriv hva som er typisk for markedsføringen av sneakers slik den blir beskrevet i filmen.
- Beskriv hva som er typisk for markedsføringen av sneakers slik du eller dere opplever den i dag.
- Diskuter flere løsninger for hvordan dere tenker dere sneakers skal markedsføres i 2050. Ta i betrakning kjennskap til voldsbruk i USA, et utvidet og globalt marked, og at Internett fins også i framtida. Muligens inneholder dessuten fremtidas sko avansert teknologi?
- Presenter løsningene for klassen, sammen med en skisse til en markedføringsplan og ideer til medieprodukter som kan brukes i markedsføringsarbeidet.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 31.08.2018