Hopp til innhold

Dokumentarfilm

Sneakerheadz

Unge såkalte «sneakerheadz» har siden 80-tallet satt mye på spill for å få tak i det rette paret med sneakers. Filmen utforsker hvordan mote- og reklamebransjen har hentet inspirasjon fra hiphop- og skate-kulturen for å nå ut til målgruppen med skoene de selger.

Om filmen

Dokumentarfilmen Sneakerheadz viser hvordan lidenskapen for skotypen sneakers har gått fra å være en subkultur til å bli allemannseie. I filmen møter vi flere kjente personer fra sneakers-miljøet, både designere og skosamlere.

Filmen peker også på sneakerskulturens skyggeside. Ifølge filmskaperne skjer det om lag 1000 sneakers-relaterte drap hvert år. Mange av de drepte er unge mennesker som mister livet i forbindelse med overfall og ran av skoene de går med.

Fra butikk til Internett

Tidligere måtte sneakers-samlerne oppsøke de fysiske butikkene i de store amerikanske byene for å få kjøpt de skoparene de hadde lyst på. I dag foregår mye av handelen over Internett. Framveksten av Internett har også bidratt til at sneakerskulturen har gått fra å være et amerikansk fenomen til å spre seg globalt.

Hva er sneakers?

Sneakers er en skotype nært beslektet med tradisjonelle joggesko og tennissko. Ordet «sneaker» ble først tatt i bruk av reklamemannen Henry Nelson McKinney.

Utviklingen av skotypen startet på midten av 80-tallet, da Nike kom med nye sko som kombinerte sportsdesignet fra basketballsko med elementer fra såkalt gatekultur som hiphop og skating.

Relatert innhold

Hvordan har mote- og reklamebransjen hentet inspirasjon fra hiphop- og skate-kulturen for å nå ut til målgruppen med skoene de selger?

CC BY-SASkrevet av Tina Andersson. Rettighetshaver: Norgesfilm AS
Sist faglig oppdatert 21.06.2019

Læringsressurser

Produksjon av markedskommunikasjon