Hopp til innhold

Fagstoff

Utforsking i frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

I naturfag skal du utforske en problemstilling knyttet til frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. Lag en problemstilling, gjør undersøkelser og presenter hva du har funnet ut.
Mor står ved siden av sønn og trykker på skjerm festet til veggen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Finn ut sammen hva dere skal utforske

Det er vel mest spennende å utforske noe du eller dere i klassen selv har lyst til å finne ut? Når dere skal finne en problemstilling selv, er det lurt å bruke god tid på å finne ut hva denne problemstillingen skal være.

Slik kan du jobbe utforskende

Denne siden gir deg tips til hvordan du kan komme i gang med utforsking, og hvordan du kan legge opp arbeidet.

Ta utgangspunkt i viktige temaer i frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Lag en problemstilling som tar utgangspunkt i sentrale temaer i frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign, men der du trenger kunnskaper og ferdigheter fra naturfag:

  • Undersøk og vurder livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv.
  • Utforsk bærekraftige alternativer til materialer og prosesser som er mye brukt.
  • Hvordan kan teknologi bidra til å redusere klima- og miljøbelastninger?
  • Kjenner du til problemområder eller utfordrende oppgaver/operasjoner i ditt framtidige yrke? Kanskje du kan arbeide med forslag til løsninger som kan forbedre eller forenkle situasjonen/arbeidsprosessen?

Forslag til utforskingsoppgaver

Samarbeid med bedrifter eller kommunen

Å utforske med utgangspunkt i et oppdrag kan være motiverende. Ta kontakt med lokale bedrifter eller kommunen. Kanskje de trenger hjelp til å finne ut noe?

På siden til Lektor 2 Naturfagsenteret finner dere mange eksempler på oppdrag, både fra offentlige virksomheter og private bedrifter. Oppdragene kan brukes som de er, eller som inspirasjon til å lage egne oppdrag. Ta kontakt med lokale aktører. Kanskje dere kan få til et samarbeid?

Lag oppdrag selv

Hvis dere ikke får noen utenfor skolen til å gi dere oppdrag, kan dere lage oppdrag til hverandre. La noen ta rollen til ledelsen i en bedrift. Disse lager et oppdrag som andre i klassen skal løse. Legg opp dette så realistisk som mulig, med oppdragsbrev, møter med rapportering underveis i prosessen og en sluttpresentasjon når utforskingen er avsluttet.

Opplegg på NDLA

I dette emnet ligger noen forslag til opplegg. Dere kan bruke dem som de er, eller lage en egen vinkling på dem.

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 05.10.2020

Læringsressurser

Teknologi og bærekraft