Forsøk
Forsøk: Vi undersøker blodet
I dette forsøket skal vi undersøke blodets sammensetning og studere hvordan blodceller oppfører seg i ulike miljøer.
- Elevene skal sitte alene og bare jobbe med egne blodprøver.
- Bruk sterile blodlansetter eller blodstikkere til engangsbruk.
- Læreren samler inn glass og stikkredskaper og forsegler dem i støtsikre merkede bokser, som deretter kan leveres på apotek eller til andre institusjoner som håndterer avfall på en forsvarlig måte.
- Sett plaster på stikket for å hindre blodsøl.
- Blodsøl skal desinfiseres.
I dette forsøket skal du studere blodets sammensetning og undersøke hvordan blodcellene oppfører seg i ulike miljøer.
![Dekkglass senkes mot bloddråpe og fysiologisk saltvann på objektglasset. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/lab-oslo_23b-dekkglass-lys.jpg?width=1024)
Senk dekkglasset for å unngå luftbobler. Her er bloddråpen tynnet ut med fysiologisk saltvann.
- Stikk et hull på siden av en finger, og klem ut en bloddråpe.
- Plasser bloddråpen på et objektglass, og stryk den utover med et annet objektglass. Bloddråpen bør være så tynn som mulig. Legg over dekkglass. Dette kalles å lage et mikroskopipreparat.
Se på preparatet under mikroskop med lav forstørrelse. Øk deretter forstørrelsen.
Dersom det blir for tett med celler, kan preparatet fortynnes med fysiologisk saltvann.- Hva ser du?
- Kan du se forskjellen på røde og hvite blodceller?
- Kan du se blodplater?
- Hvilken form har de røde blodcellene?
![Rødgule celler ser ut som baller med lite luft som er trykt flate på midten. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/blodceller.jpg?width=1024)
Blodceller sett i mikroskop ved to ulike forstørrelser uten tilsetning av vann eller saltløsning.
- Mettet salt-løsning: Tilsett noen dråper mettet salt-løsning ved kanten av dekkglasset. Bruk eventuelt filterpapir for å trekke saltløsningen inn i preparatet. Observer hva som skjer.
- Rent vann: Lag et nytt mikroskopipreparat, og tilsett rent vann ved kanten av dekkglasset. Observer hva som skjer.
Fysiologisk saltvann: Lag et tredje mikroskopipreparat, og tilsett fysiologisk saltvann ved kanten av dekkglasset. Observer hva som skjer.
- Hva skjer med blodcellene i de ulike miljøene?
- Hvilket av miljøene illustrerer kroppen?
![Foto tatt gjennom okularet til et mikroskop. Preparatet er et farget blodutstryk som viser konturene av utallige røde blodceller samt to lillafargede hvite blodceller.](https://api.ndla.no/image-api/raw/bAYVzsX2.jpg?width=1024&cropStartX=100&cropEndX=25.545565642458108&cropStartY=95.96207865168539&cropEndY=0)
Fargede blodceller sett i mikroskop. Hvite blodceller har fått en lillafarge.
- Lag et nytt preparat. La blodet tørke i cirka fem minutter ved romtemperatur. Blodet må være helt tørket før du går videre.
- Plasser to dråper metylblått på preparatet, og la det ligge i to minutter. Skyll forsiktig glasset med destillert vann til all overskuddsfarge er fjernet.
Se på preparatet under mikroskop med lav forstørrelse. Øk deretter forstørrelsen.
- Hva ser du?
- Hvorfor er det bare noen av blodcellene som blir farget?
Notater, bilder og tegninger er nyttig dokumentasjon.
- Ta bilder av blodcellene gjennom okularet med mobiltelefonen eller et fotoapparat.
- Hva er spesielt med de røde blodcellene?
- Forklar blodets sammensetning og hvilke funksjoner og egenskaper de ulike bestanddelene har.
- Hva er blodets hovedoppgaver i kroppen?