Forsøk: Lag badebomber
Til læreren
I dette opplegget lager elevene badebomber. Dere kan godt lage badebombene før dere jobber med teori. Da kan elevene fokusere på å mestre naturvitenskaplige praksiser og tenkemåter som bruk av utstyr, risikovurdering og prosedyrer før de jobber med teoristoff.
Fagkunnskap kan koples på etter hvert som behovet dukker opp, og man kan uansett ta en oppsummering av det faglige etter forsøket. På denne måten kan elevene oppleve naturfag som et praktisk og variert fag, som er morsomt og nyttig inn mot programfagene.
Forarbeid
Se filmen
Diskuter i klassen
Gi eksempler på stoffer som brukes i badebombene i filmen.
Hvilken funksjon tror dere de ulike stoffene har?
Hvilke ingredienser kan være problematiske med tanke på
miljø
helse (for eksempel allergi)
etikk (for eksempel testing på dyr)
Film om store badebomber
Se filmen og diskuter: Hva er fordelene og ulempene med å lage så store badebomber?
Framgangsmåte
Desinfiser begerglass og kar ved å vaske dem med sprit. Du kan lese hvordan i artikkelen om desinfeksjon og sterilisering.
Bland alt det tørre sammen i stort begerglass/bolle.
Vei opp fettstoffene (kakaosmør og tyrkiskrødtolje) i et lite begerglass. Varm opp i vannbad med vann fra vannkoker.
Bland fettet med det tørre. Elt godt til det blir en deig.
Tilsett 1 ml lavendelolje og elt inn i deigen. Du kan også tilsette farge.
Finn fram former. Du kan bruke konfektformer eller små såpeformer. Trykk deigen godt ned i formen slik at badebombene blir skikkelig faste.
Sett badebombene til herding i romtemperatur eller kjøleskap et par dager.
Trykk badebombene forsiktig ut, pakk dem inn i passende emballasje som er merket etter Mattilsynets merkekrav.
Til læreren – forslag til videre arbeid
Syrer og baser
Ta ut badebombene av formene når de er herdet. Da kan det være fint å teste en av dem i for eksempel ei bøtte med vann (ved mangel på badekar).
Hva skjer og hvorfor? Her kan elevene undre seg og komme med idéer, før dere ser på kjemien i reaksjonen. Det blir naturlig å snakke om syrer og baser, og elevene kan også gjerne måle pH i "badevannet" før og etter badebomben. I den forbindelse kan dere dra dette videre å snakke om pH og hud: Hva er hudens pH? Er pH lik overalt på hele kroppen?
Forsuring av havet
Forsøket kan koples til problemet med forsuring av havet. Hva skjer når vi heller ut surt vann? Kan det bidra til at havet blir surere? Og hva vil det igjen føre til? Her kan dere ha et oppfølgingsforsøk med for eksempel rødkål-indikator og pH.
Kilde
Sunvita. (u.å.). Lavendel badebomber. Hentet 11. desember 2023 fra https://www.sunvita.no/oppskrifter/kroppspleie/lavendel-badebomber