Hopp til innhold

Fagstoff

Avslutning

Når skal vi avslutte salget? Mange selgere kvier seg og må nesten "ta sats" for å lukke salget. Ofte ender salgssamtalen uten salg fordi prosessen blir lang og lite konkret. Det er bedre å være tydelig og få "banket" avtalen i tide. Husk at en kjøper forventer å bli solgt til!
En hånd med en ordstyrerklubbe. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

På tide å avslutte salget

Når du og kunden har snakket dere gjennom argumenter for og imot produktet og diskutert gode løsninger, er tida kommet for å avslutte salget. Mange selgere synes dette er ubehagelig og kan føle at de "presser produktet på kunden". Da er det viktig å huske på at du som selger faktisk er der for å selge – og at kunden forventer å bli solgt til. I tillegg har jo kunden behov for produktet, så du må tenke at kunden får det mye bedre med produktet enn uten det.

To skjeletter som håndhilser. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Avslutt salget på en tydelig måte

Når du skal avslutte et salg, kan du bruke fraser som:

  • "Da er vi enige om at …"
  • "Da sier vi at …"
  • "Da går vi for …"
  • "Trenger du noe mer enn …?"
  • "Er det noe mer jeg kan hjelpe deg med?"

Dersom salget dreier seg om konkrete produkter, vil det være naturlig å skrive en fysisk ordre. Dersom det er holdninger eller oppfatninger vi vil selge, kan en oppsummering være på sin plass.

CC BY-SASkrevet av Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 23.10.2017

Læringsressurser

Salgsprosessen