Hopp til innhold
Fagartikkel

Fasene i salgsprosessen

For å bli gode selgere må vi forstå hvordan salgsprosessen foregår, og yte vårt beste i hver fase av den. Vi må arbeide systematisk og gjøre en god jobb hele tida. Det finnes "fødte selgere" som alltid selger mest, men få har de nødvendige egenskapene fra fødselen. Heldigvis kan de stort sett læres.
Øyvind Lien fra Fjord Line ble i 2019 nominert til årets unge selgerforbilde av Salgs- og reklameforeningen i Bergen. Se hva han mener er viktig for å lykkes som selger. Video: Leverandør / CC BY-NC-ND 4.0

Å jobbe med salg

Det er både spennende og utfordrende å jobbe med salg. Ingen dager er like, og ingen kunder er like. Kundene kan være kresne, de kan ha en dårlig dag, eller de kan være forsiktige og mistenksomme. Derfor må du som selger være kreativ og kunne tilpasse salgsteknikken til hver enkelt kunde og kundens behov og ønsker.

Ettersom har endret seg de siste årene, må salgsprosessen følge etter. Dyktige selgere, som kan jobben sin, er bedriftens viktigste ressurs.

Hva er en salgsprosess?

Som selger må du kunne avdekke kundens behov og ønsker, slik at du får solgt produktene dine og kunden blir fornøyd. Fornøyde kunder er gull verdt! Salgsprosessen blir av superoffice.no definert som

[…] en rekke av gjentatte handlinger som en selger gjør for å flytte en potensiell kunde fra det første stadiet med oppmerksomhet til et bekreftet salg.

Vi kan dele salgsprosessen inn i seks faser som vi går gjennom før vi selger, når vi selger, og etter at vi har solgt. De seks fasene er

  1. planlegging

  2. kontakt

  3. behovsanalyse

  4. argumentasjon og demonstrasjon

  5. avslutning

  6. oppfølging


Relatert innhold

Fagstoff
Planleggingsfasen

Å drive med salg høres kanskje enkelt ut, men de som har gjort det en stund, vet at det blant annet krever grundig planlegging og god produktkunnskap.

Fagstoff
Kontaktfasen

Når planleggingsfasen er over, er det tid for å ta kontakt med kunden. Det skal vi se nærmere på her.