Fasene i salgsprosessen
Det er både spennende og utfordrende å jobbe med salg. Ingen dager er like, og ingen kunder er like. Kundene kan være kresne, de kan ha en dårlig dag, eller de kan være forsiktige og mistenksomme. Derfor må du som selger være kreativ og kunne tilpasse salgsteknikken til hver enkelt kunde og kundens behov og ønsker.
Ettersom kundereisen har endret seg de siste årene, må salgsprosessen følge etter. Dyktige selgere, som kan jobben sin, er bedriftens viktigste ressurs.
Hva er en salgsprosess?
Som selger må du kunne avdekke kundens behov og ønsker, slik at du får solgt produktene dine og kunden blir fornøyd. Fornøyde kunder er gull verdt! Salgsprosessen blir av superoffice.no definert som
[…] en rekke av gjentatte handlinger som en selger gjør for å flytte en potensiell kunde fra det første stadiet med oppmerksomhet til et bekreftet salg.
Vi kan dele salgsprosessen inn i seks faser som vi går gjennom før vi selger, når vi selger, og etter at vi har solgt. De seks fasene er
planlegging
kontakt
behovsanalyse
argumentasjon og demonstrasjon
avslutning
oppfølging
Relatert innhold
Å drive med salg høres kanskje enkelt ut, men de som har gjort det en stund, vet at det blant annet krever grundig planlegging og god produktkunnskap.
Når planleggingsfasen er over, er det tid for å ta kontakt med kunden. Det skal vi se nærmere på her.