Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Utarbeide et salgskurs

I denne oppgaven skal du lage et kurs for ansatte i en salgsbedrift. Ta gjerne utgangspunkt i praksisbedriften din, et sted du har jobbet, eller et sted du har lyst til å jobbe. Målet med kurset er at de ansatte skal bli bedre i salg, kundebehandling, etikk og service.

Forberedelse

Du kan forberede kurset ved å hente ideer og finne ressurser på internett. Se for eksempel på dette salgskurset fra Institutt for salg og markedsføring (ifsm.no).

Oppgaver

  1. Lag et notat med det du synes er viktigst å få med i kurset. Husk å få med

    • hvordan ansatte kan skaffe seg produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap, og hvorfor denne kunnskapen er viktig

    • hva intern markedsføring er, og hvordan dette kan motivere selgere til å gjøre en bedre jobb

  2. Lag en presentasjon som du skal bruke til kurset. Presentasjonen kan du lage i Microsoft PowerPoint eller et annet verktøy som du har tilgjengelig. Du kan også lage presentasjonen som en instruksjonsvideo hvis du ønsker det. (Du kan eventuelt legge til lyd i presentasjonen i PowerPoint.)

Forslag til vurderingskriterier

I tabellen under finner dere forslag til vurderingskriterier som kan brukes til oppgaven.

Vurderingskriterier

Nivå 1

Nivå 2

Nivå 3

Gjør rede for salgsprosessene.

Lag en plan for salgskurset med utgangspunkt i salgsprosessene.

Lag en plan for salgskurset, og vurder strukturen og innholdet i kurset.

Gjør rede for etiske normer i forbindelse med salg.

Besvar spørsmål om etiske normer.

Vurder egne svar på spørsmål om etiske normer.

Gjør rede for produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap.

Gi råd om hvordan en selger kan skaffe seg produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap.

Forklar hvorfor produktkunnskap, bransjekunnskap og forbukerkunnskap er viktig, og hvilken betydning denne kunnskapen har for salg og kundebehandling.

Forklar begrepet intern markedsføring.

Forklar hvordan man kan markedsføre noe internt.

Gi eksempler på intern markedsføring, og vurder hvilken betydning den har for salgsprosessen.