Oppfølging - Innovasjon og markedsføring (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Oppfølging

Oppfølging etter salg er blitt mer og mer vanlig. Selv dagligvarebransjen følger deg opp i apper med tilbud på varer du pleier å kjøpe. Slik oppfølging hører med i salgsprosessen. Hensikten er fornøyde kunder og en forsterket relasjon mellom kunde og selger, noe som er viktig for framtidige salg.

Å støtte kundens kjøp

Er salgsprosessen over når produktet er solgt og har byttet eier? Nei, det er den ikke. Om vi vil beholde kundene lenge, bør vi også følge dem opp etter at salget er gjennomført.

Tenk over

Du har kanskje opplevd at en selger etter et salg kommenterer at genseren du kjøpte, var veldig fin, og at fargen kledde deg. Hvorfor gjør selgeren det når du allerede har betalt for varen?

Kunder søker bekreftelse på at de har gjort et godt kjøp, og her kan du som selger bidra. Du bør støtte kundene i kjøpsbeslutningen deres, men husk at det må framstå som troverdig for at det skal ha noen effekt!

Evaluering i etterkant

Har du noen gang fått en e-post eller SMS i etterkant av et kjøp med forespørsel om å svare på noen spørsmål? Slike spørsmål dreier seg gjerne om hvor fornøyd du er med produktet du har kjøpt, eller med servicen, kvaliteten eller andre ting knyttet til kjøpet.

Turoperatører og flyselskap er blant dem som ofte bruker små markedsundersøkelser for å forstå hvordan kundene opplever tjenestene deres. Bedriftene bruker kundenes evalueringer når de skal videreutvikle virksomheten sin.

Service og produktoppfølging

Mange produkter trenger service eller annen oppfølging i etterkant av kjøpet. Kunder som har kjøpt snøbrett, kan for eksempel få tilbud om å komme innom etter en viss tid for å få justert skruene på bindingene, og en sykkelforhandler kan tilby service på syklene de selger.

I videoen under forteller salgskonsulent Erik Evensen Semb om hvor viktig oppfølgingsfasen er. Han mener at jobben begynner etter at salget er gjort.

Salgskonsulent Erik Evensen Semb forteller om hvor viktig oppfølgingsfasen er. Video: Råsalt as / CC BY-NC-ND 4.0

Mersalg

Muligheten for mersalg er også en del av oppfølgingen. Mersalg er tilleggssalg av enten hovedproduktet eller andre produkter.

Mersalg er ofte "lett" salgsarbeid fordi selgeren allerede har vunnet kundens tillit. Da skal det ikke så mye til for at kunden velger å bruke samme butikk eller bedrift når han eller hun skal kjøpe flere produkter.

Mersalg kan være så enkelt som at salgsmedarbeideren på en bensinstasjon spør kundene om de også vil ha en pakke boller. I klesbutikker kan man plassere typiske mersalgsprodukter, som sokker, ved kassen. Et enkelt spørsmål eller smart plassering av produkter kan øke salget enormt.

Skrevet av Live Marie Toft Sundbye, Cathrine Meyer Johansen og Tone Hadler-Olsen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 06.05.2021