Planleggingsfasen
Planleggingsfasen krever et godt samarbeid mellom markedsføringsteamet og salgsteamet. Markedsføringsteamet må vekke interesse hos potensielle kunder for å få dem til å oppsøke bedriften – enten det er i en fysisk butikk eller på nettet. Dette er en forutsetning for at selgerne skal kunne nå sine mål. Selgerne må på sin side legge en strategi for hvordan de på best mulig måte skal følge opp potensielle og eksisterende kunder.
Benytt planleggingsfasen til å opparbeide deg produktkunnskap. På den måten kan du svare på spørsmål fra kundene og hjelpe dem med å finne riktig produkt. Du bør også legge en plan for hvordan du kan skape mersalg og gjensalg.
Ulike former for salgsplanlegging
Ulike salgssteder krever ulik planlegging. Om du jobber i en dagligvarebutikk, er planleggingsfasen mer å regne som en opplæringsfase der du skaffer deg kunnskap om produktene – både før du begynner å jobbe, og mens du jobber. Det samme gjelder andre butikker i varehandelen, som klesbutikker og elektronikkforretninger.
Om du skal selge et kjøkken, er planleggingsfasen litt annerledes. Her må du tegne og planlegge sammen med kunden, og det kan bli flere møter før et salg.
I en reiselivsbedrift, for eksempel på et turistkontor, vil planleggingsfasen innebære å sette seg grundig inn i hva turistene kan spørre om. Det krever at du holder deg oppdatert på alt som skjer i nærområdet, og hvilke tilbud som finnes der.
Lagarbeid
Planlegg gjerne sammen med kollegaer. Diskuter hvordan dere best mulig kan legge til rette for salg. Hvordan skal for eksempel produktene plasseres i butikken? Hvordan kan dere lage fine utstillinger som framhever produktene? Hvordan skal dere selv opptre i møte med kundene?
Sett kundens behov først
Salg handler om å sette kundens behov først. Du skal ikke først og fremst fokusere på å fremme et produkt, men heller på å tilby en løsning. Mest av alt handler salg om å vise fram hvordan produktet kan tilføre kunden en verdi.
Å bli en dyktig selger krever kunnskap, trening og en ekte interesse for salg og kundeservice. Du må lære deg ulike salgsteknikker, og disse kan du øve på i planleggingsfasen.
På sikt lønner deg seg aldri å selge noe kundene ikke vil bli fornøyd med. Vær ærlig med kundene, og si det gjerne dersom du ikke anbefaler et bestemt produkt til akkurat dem. På denne måten virker du troverdig, og du kan bygge en god relasjon til kundene dine.
Det er viktig å huske på at det ikke er alle salgssituasjoner som ender med et salg eller en ordre. Det betyr ikke at du som selger skal gi opp den aktuelle kunden. Mange salg, spesielt av store og kostbare produkter som biler eller hus, kan ta tid. I mange tilfeller må du opparbeide deg en god relasjon til kundene før de stoler nok på deg til at de kjøper produktene dine. Det er derfor ikke bare før det første salgsmøtet det er viktig å planlegge – hvert møte må planlegges.