Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forsøk: Halveringstid med terninger

Bruk terninger som en modell på et radioaktivt stoff og undersøk halveringstida til stoffet.
Blå terninger som er kastet. Foto.

Hensikt

Hensikten med dette forsøket er å bli kjent med begrepet halveringstid og få erfaring med hvordan radioaktive stoffer oppfører seg, på en trygg måte.

Utstyr

  • mange terninger, for eksempel 100 stykk

  • beholder til terningene

  • eventuelt blyant og utskrevet versjon av dokumentet "Halvering med terninger".

Filer

Til læreren

Det blir mye støy når elevene ruller hundrevis av terninger på pultene sine samtidig. Vurder å bruke en filtduk eller lignende som støydemping.

Framgangsmåte

  1. Start med alle terningene i beholderen.

  2. Bestem hvilke terningkast som skal tilsvare radioaktiv nedbryting. Som et eksempel bestemmer vi at ener viser at det har skjedd radioaktiv nedbryting. Alle terninger som viser en, har dermed sendt ut radioaktiv stråling.

  3. Tøm beholderen med alle terningene ut over bordet.

  4. Plukk opp alle terninger som viser ener.

  5. Tell opp hvor mange terninger som er igjen, og noter antallet i en tabell. Dette representerer antall atomer som ikke har sendt ut radioaktiv stråling.

  6. Legg terningene som er igjen, tilbake i beholderen. Gjenta punkt 3 til 5 over helt til du ikke har (nesten) noen terninger igjen.

Resultater og spørsmål

  1. Lag en graf som viser sammenhengen mellom antall terningkast og antall terninger som er igjen.

    1. Finn punktet der antall terninger er redusert til halvparten. Bruk dette til å bestemme halveringstida.

    2. Finn to punkter i hver sin ende av grafen og regn ut vekstfaktoren fra ett kast til det neste. Hvor mange prosent av terningene blir plukket vekk fra kast til kast? Hvor mange prosent av terningene burde blitt tatt vekk, statistisk sett?

    3. Bruk resultatet fra B til å skrive et funksjonsuttrykk som passer best mulig til resultatene.

    4. Legge inn punktene i GeoGebra, og gjør en eksponentiell regresjon og sammenlikn med grafen dere tegnet for hånd.

  2. Hva er halveringstida i denne situasjonen? Hva ville skjedd med halveringstida hvis det var flere terningkast (for eksempel ener og toer) som tilsvarte radioaktiv nedbryting?

  3. Sammenlikn resultatene i klassen.

  4. Hvilke feilkilder finnes i dette forsøket? Foreslå tiltak som vil gi god nøyaktighet i målingene.

  5. Vurder styrker og svakheter med terning som modell for en radioaktiv isotop.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin og Bjarne Skurdal.
Sist faglig oppdatert 24.05.2024

Læringsressurser

Ikke-lineære funksjoner