Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Tang og tare – sanking og produksjon

I dette prosjektet skal dere bli kjent med bruken av tang og tare på kjøkkenet. Prosjektet består av flere deler: Først får dere en innføring i teori. Deretter kommer en praktisk del med sanking og matlaging. Til slutt drøfter dere bruken av tang og tare.
Grønn tare ligger på tresleiv over dampende gryte. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Teoridel

Lærer gjennomgår hvilke arter som egner seg til matlaging, og hva det er viktig å huske på når dere skal sanke.

Sanking

Finn et egnet sted for sanking, ta med dere utstyr, og sank det dere finner av spiselige arter.

Tang og tare må brukes kort tid etter sanking. Derfor må dere bli enige om dere har tid til å lage noe av tangen og taren umiddelbart etter sanking. Alternativet er å fryse den ned eller tørke den for så å lage noe av den senere.

Forberedelse til kjøkkenøkt

Klassen deles inn i fire grupper som får hver sin oppgave:

  • gruppe 1: forrett

  • gruppe 2: hovedrett

  • gruppe 3: dessert

  • gruppe 4: bakverk

Hver gruppe skal finne oppskrifter basert på oppgaven dere har fått, og det dere har sanket. Lag en arbeidsplan.

Praktisk matlaging

Alle gruppene produserer rettene sine på kjøkkenet og presenterer dem for hverandre på en buffé eller som en "sharing". Formålet er at alle skal få smake på alle rettene.

Diskuter i klassen

  • Har noen tilberedt eller smakt mat med tang og tare før?

  • Hvordan synes dere rettene med disse råvarene smakte?

  • Kan dere beskrive smaken?

  • Mange mener at tang og tare er en svært bærekraftig ressurs som bør bli en naturlig del av kostholdet til både dyr og mennesker. Er dere enige eller uenige?

  • Hva tror dere må til for at tang og tare skal bli en del av norsk hverdagskost?

CC BY-SASkrevet av Jannike Gausdal.
Sist faglig oppdatert 03.09.2021

Læringsressurser

Tang og tare