Hopp til innhold
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Hvordan kan jeg ta vare på min psykiske helse?

Det er mye som påvirker hvordan du har det. Noe av dette har du ikke mulighet til å endre på alene. Likevel finnes det mye vi kan gjøre for den psykiske helsa vår, akkurat som den fysiske.

FooterHeaderIconFooter iconLK20
Ungdom danser på gata. Foto.

Følelser og tanker påvirker hverandre

Følelsene våre er viktige for oss fordi de sier noe om hva vi trenger. Vi kan ikke styre følelsene våre, men vi kan trene på å forstå dem og håndtere dem. Hva vi tenker, påvirker følelsene våre – akkurat som hvordan vi har det – kan påvirke hvordan vi tenker. På den måten henger tanker og følelser sammen. Å bli mer bevisst sine egne tanker og følelser kan være god hjelp for å ha det bra med seg selv.

En måte å sortere tankene på er å spørre seg hvilke tanker som får deg til å føle deg bra, og hvilke som gjør vondt verre. Her er et eksempel:

Se for deg at du inviterer en venn til å bli med deg hjem etter skolen og hen sier nei. Da kan det være lett å tenke at hen ikke har lyst, eller kanskje til og med at hen ikke liker deg. Dette kan få deg til å føle deg både trist og skuffa. Men det kan jo like gjerne hende at vennen din hadde andre planer. Tenker du heller dette, vil du sannsynligvis føle deg bedre. Eksemplet viser at det finnes mange måter å tenke på og tolke situasjoner, og at tankene våre påvirker hvordan vi føler oss.

De positive tankene er ofte mer konstruktive for oss. Det betyr at de hjelper oss med å løse problemer og håndtere det som skjer. Det betyr ikke at målet er å være glade og positive hele tiden, eller at man gjør en dårlig jobb hvis man har mørke tanker og tunge dager. Poenget er derimot at hvis vi øver på å se det som er bra i livet, så kan vi bli bedre på å mestre det som er vanskelig.

Gutt sitter på sykkel og tekster. Foto.

Husk at negative tanker og følelser også kan være nyttige, fordi de gir oss viktig informasjon om hvordan vi har det og hva vi har behov for. Vi skal derfor lytte til dem, akkurat som andre tanker og følelser, men det er lurt å stille spørsmålstegn ved dem innimellom.

Det er ofte lettere å forstå egne tanker og følelser når du kan snakke med noen om dem. En god venn eller en voksen du stoler på, kan være fin å prate med.

En gjeng ungdommer slapper av i en sofa. Foto.

Søvn og hvile

Alle mennesker trenger å hvile ordentlig for å fungere godt. Vi må ta pauser, både i løpet av dagen og i løpet av året. Å gå en tur eller reise seg opp og gjøre noe annet, kan gi hjernen et lite dytt, slik at vi kommer ut av vonde tankebaner.

I en hektisk hverdag er det også viktig å ta pauser fra stress, krav, lekser og skjermbruk. Logg av og la kroppen og hodet få hvile. Øv på å finne ut hva som er god hvile for akkurat deg.

Skolen har et ansvar for at dere skal få pauser i skolehverdagen. Hvis dere opplever hverdagen som altfor stressende og strever med å få gode pauser, kan dette tas opp med lærer og elevråd.

En ting som mer enn noe annet påvirker den psykiske helsen vår, er søvn. Vi vet at de fleste ungdommer sover for lite. Å sove nok er kanskje den beste investeringen du kan gjøre for din psykiske helse. Hvis du strever med søvn, så kan du få hjelp av helsesykepleier eller legen din.

Hva er god hvile for akkurat deg?

Sov godt – gode søvntips fra helsenorge.no

Sovet godt i natt? Å sove dårlig iblant er helt normalt. Her er noen gode råd for bedre søvn:

  • Unngå å sove på dagtid. Begrens middagsluren til maks 20 minutter.


  • Soverommet bør være skjermfri sone. Ikke se på klokka heller.


  • Klarer du ikke å sovne? Stå opp og gjør noe annet til du blir trøtt igjen.


  • Holdes du våken av bekymringer? Sett av en fast tid på dagen til bekymringstanker.


  • Legg deg til samme tid hver kveld. Stå opp til samme tid hver morgen.


  • Snakk med legen din hvis du strever med søvnen.


  • Få flere gode søvnråd på helsenorge.no


Vær god mot deg selv

Det er bare én person du kan være helt sikker på at du skal leve resten av livet ditt med, og det er deg. Derfor kan det være greit å ha et godt forhold til seg selv.

Hvis du strever med negativt selvsnakk, spør deg selv hvor dette kommer fra. Er det andre som pleier å snakke slik til deg? Har du opplevd vonde ting som du tenker er din skyld?

Prøv å tilgi deg selv for det du har gjort som du ikke er så stolt av. Forsøk å holde deg unna folk som ikke gjør deg godt.

Det å være til stede i livet er viktig for oss. Å søke mot gode opplevelser og å være sammen med folk som gjør oss glade, hjelper på selvfølelsen. På tunge dager kan det være vanskelig å kjenne på hva vi har lyst til å gjøre. Da kan det hjelpe å gjøre noe vi har pleid å ha lyst til.

Still deg selv spørsmålet: Hva gjør meg glad, eller hva pleide å gjøre meg glad? Ta vare på svarene og ta dem fram neste gang du har det tungt.

En gutt dytter en annen smilende gutt ut i vannet. Foto.


Noen råd til hvordan du kan ta vare på din psykiske helse

Samfunnet har et ansvar for at du har det bra. Familie og venner betyr også mye for din psykiske helse. Dette er områder du ikke har makt over. Likevel kan det være at noen av tipsene nedenfor kan være gode for deg. Hvis de ikke føles gode, finn heller noen som funker bedre for deg.

  • Gi rom for følelsene dine. De hjelper deg til å forstå hva du trenger.
  • Vær god mot deg selv.
  • Snakk om det som er vanskelig.
  • Ikke gå alene med vonde tanker og følelser.
  • Få nok søvn, spis variert og vær i bevegelse.
  • Sett grenser. Det er lov å si nei.
  • Sett spørsmålstegn ved negative tanker. Se om du kan finne alternative konstruktive tanker i stedet.
  • Lytt til kroppens signaler og ta deg selv på alvor.
  • Prøv å akseptere deg selv som du er med alle dine positive og negative sider. Øv på dette.
  • Be om tilgivelse. Det er godt å kunne si unnskyld, og det er godt å bli tilgitt.
  • Du trenger andre, og andre trenger deg. Knytt nye bånd og ta vare på venner og familie som gjør deg godt.
  • Logg av innimellom. Vær til stede i nået og merk deg verden rundt deg. Da blir det også lettere å få kontakt med deg.
  • Gi noe til andre. Mennesker har behov for å gi av seg selv og å være til nytte.
  • Gi beskjed når noe ikke fungerer. Skolen, samfunnet og foreldre/foresatte skal ta det største ansvaret.


Denne artikkelen er skrevet av Skoleprogrammet VIP.

Kilder

Skoleprogrammet VIP. (2017). Sånn er livet. Elevhefte til gjennomføring av VIP.

Helsedirektoratet. (2015, 25. februar). Sov godt – Gode søvntips [Videoklipp]. Hentet fra https://www.youtube.com/watch?v=Rnho-BD65Lo


Sist oppdatert 05.04.2020
Tekst: Jorid Bakken Steigum (CC BY-SA)

Læringsressurser

Psykisk helse