Hvordan regulere følelser?
Oppgave 1. Følelser
Diskuter før dere ser filmen:
Hvorfor har vi følelser?
Hva er bra, og hva kan være vanskelig med følelser?
Oppgave 2. Følelseregulering
Se filmen over og svar på spørsmålene:
Hvorfor er følelsene våre viktige for oss?
Hva er følelsesregulering?
Tenk gjennom dagen din så langt. Hvilke følelser har du hatt i dag, og hva gjorde du for å regulere dem?
Hva kan være postive måter å håndtere følelsene på? Gi minst tre konkrete eksempler.
Hva kan være negative måter å håndtere følelsene på? Gi minst tre eksempler.
Hvorfor kan noen måter å takle følelser på være skadelige?
Hva kan vi gjøre for å endre negative måter å regulere følelser på?
Oppgave 3. God og dårlig følelseregulering
Jobb sammen i grupper:
Diskuter hvorfor det er viktig å finne positive måter å håndtere følelser på.
Velg tre ulike følelser dere synes det kan være utfordrende å regulere (forslag: frykt, sinne, skam, tristhet, fortvilelse, misunnelse, sjalusi, skyldfølelse, ømhet, forakt, lettelse, nysgjerrighet, usikkerhet, ensomhet, forelskelse, overraskelse).
Finn ett eller flere eksempler på positive måter å håndtere hver av de tre følelsene dere valgte i oppgave B, på.
Finn ett eller flere eksempler på negative måter å håndtere hver av de tre følelsene på dere valgte i oppgave B, på.
Ta for dere eksemplene på negative måter å håndtere følelser på som dere kom fram til i oppgave D, og jobb videre med dem. Tenk dere at en venn har gjort det til en vane å håndtere følelsene på denne måten. Hvordan kan dere hjelpe vennen til å endre vanen sin på en realistisk måte?
Denne oppgaven er laget i samarbeid med VIP Psykisk helse i skolen.