Hvem trenger hjelp? Få oversikten! - Verktøykassa – for lærere - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Hvem trenger hjelp? Få oversikten!

Du har nettopp satt i gang elevene med oppgaver, men så kommer det flere hender i været. Hvem går du til først? Klarer du å rekke over alle? Prøv deg med trafikklysmetoden.

Hvorfor ikke bare rekke opp hånda?

Hvor mange minutter bruker en elev på å vente på hjelp fra læreren i løpet av en skoledag? Med hånda i været kan det være vanskelig å jobbe samtidig. Og hvor ofte har du som lærer syntes det har vært vanskelig å få hjulpet alle, og i rett rekkefølge? Det er ikke alltid at den som strekker armen høyest og roper mest, er den du bør hjelpe først.

Målet med trafikklysmetoden er at du skal få fordelt hjelpen din bedre. Elevene slipper å sitte med hånda i været og kan jobbe videre mens de venter på hjelp.

Verktøyet

Du trenger et sett med tre kort til hver elev, i rødt, gult og grønt. Det kan være lurt å laminere dem og sette dem på en enkel nøkkelring.

Metoden

Elevene får utdelt ett sett hver med kort i de tre fargene. De skal bruke kortene til å vise deg om de trenger hjelp, og i hvilken grad det haster. Elevene legger kortet øverst på pulten slik at du ser det.

Rødt kort: Jeg trenger hjelp nå!

Et rødt kort signaliserer at eleven trenger hjelp for i det hele tatt å komme i gang. Ofte er det kanskje bare en kort avklaring av oppgaven som skal til. Det er disse eleven du går til først.

NB! Ligger det mange røde kort på pultene, spør i klassen om flere av dem lurer på det samme. Da tar du avklaringen felles.

Gult kort: Jeg jobber, men må spørre deg om noe

Elevene som har lagt opp det gule kortet, vet stort sett hva de skal gjøre, men kanskje vil de ha en bekreftelse på at de har forstått rett, eller de vil at du skal hjelpe dem med noe konkret. Disse hjelper du etter de røde.

Igjen er det slik at om mange har gule kort, og du opplever etter et par samtaler at det er det samme elevene spør om, tar du en felles gjennomgang.

Grønt kort: Jeg har kontroll

Det grønne kortet signaliserer at elevene vil jobbe selvstendig og vet hva de skal gjøre. Det kan likevel være lurt å svinge innom disse elevene og vise at du har registrert at de jobber.

Noen ganger hender det at elever viser det grønne kortet selv om de egentlig bør ha litt hjelp. Dette kan du snakke med elevene om i en fagsamtale, så finner dere kanskje en løsning sammen.

Skrevet av Marthe Johanne Moe.
Sist faglig oppdatert 06.12.2021