Hopp til innhold

Fagstoff

Innføring i Samtavla

Gi elevene ei tavle å dele bidrag på. Bruk den visuelle flata til å organisere bidrag, og la elevenes bidrag drive dialogen.
Mann står og peker på ei smal digital tavle med innlegg fra flere ulike personer. Foto.

Hva er Samtavla?

Samtavla er et verktøy som er utviklet for å støtte læring gjennom utforskende samtaler. Du kan logge deg på med Feide. På Samtavla deles korte meldinger på ei felles tavle. Samtavlene kan du dele med ei gruppe ved å dele en pinkode ved oppstart.

De som deltar, kan skrive korte kommentarer. Tavleadministrator kan så legge ut disse kommentarene på ei felles tavle, basert på en felles bidragsstrøm. Deltakerne har også sine egne tavler som de selv og tavleeieren har tilgang til. Samtavla kan brukes som verktøy både for en hel klasse og for mindre grupper.

Hvordan dele ei samtavle?

Tavlene deles via en unik pinkode. Denne pinkoden kan brukes senere, for å bygge videre på samme tavle. Elever kan gå inn på tavler hjemmefra ved å bruke pinkoden til ei åpen tavle. Administrator av tavla bør da ha vurdert dette som trygt og følge med på aktiviteten. Ellers kan tavler åpnes og lukkes til undervisningsøktene.

Hvorfor bruke Samtavla?

Ved å bruke Samtavla kan vi få flere elever til å delta aktivt. Det korte formatet oppfattes som en lav terskel, samtidig utfordrer formatet til konsis og presis språkbruk. Utfordre gjerne elevene til å organisere tavlebidrag i kategorier og prioriteringer ved å flytte dem i grupperinger.

Les mer om Samtavla

Noen tips til læreren

Læreren bør tenke gjennom om ei samtavle skal bli liggende åpen for bidrag fra dem som har tilgang til pinkoden, eller om den skal lukkes etter at undervisningsøkta er ferdig.

Læreren og elevene bør også bli enige om visse kjøreregler for kommunikasjonen. Ei samtavle kan gjerne brukes til å gjøre oss alle flinkere til å kommunisere saklig og konstruktivt og til å bruke kilder på en presis og god måte.

CC BY-SASkrevet av Knut Inge Skifjeld og Jan Arve Overland.
Sist faglig oppdatert 28.05.2020

Læringsressurser

Kommunikasjon, dialog og debatt