Rettferdig prissetting?
Priskalkyle
I oppgavene nedenfor skal du blant annet sette opp en svært forenklet priskalkyle for noen mobiltelefoner. Bruk gjerne et regneark til å løse oppgaven. Sett opp en kalkyle som viser forholdet mellom materialkostnader (direkte kostnader), avanse og salgspris – der avansen er det som skal dekke de indirekte kostnadene og fortjenesten. Indirekte kostnader er kostnader som ikke er direkte knyttet til å produsere en bestemt vare, som for eksempel Apple sine lønns- og utviklingskostnader.
Kalkulasjon | Budsjettpost |
---|---|
Materialkostnader | |
+ | Avanse |
= | Salgspris uten merverdiavgift |
Oppgave 1
Sett opp en priskalkyle (se over) i dollar for iPhone 7, hvor du beregner avansen ut fra at materialkostnadene er $224,80 og salgprisen er $649. (Dette er tall fra september 2016, (se artikkelen "Så mye koster iPhone 7 egentlig".)
- Beregn avansen i prosent.
- Kan du ut ifra størrelsen på avansen si noe om hvem i verdikjeden som tjener mest på hver mobiltelefon du kjøper?
Forklar hvorfor avanse ikke er penger rett inn på konto til selskapet Apple, produsenten av iPhone-telefonene. Forklar forskjellen på avanse og fortjeneste.
Hjelp til oppgave 1
Avanse regnes i prosent av materialkostnadene / de direkte kostnadene. Les mer om avansemetoden i artikkelen "Avansemetode".
Løsning oppgave 1 a)
Vi tar salgsprisen og trekker fra materialkostnadene for å finne avansen:
Løsning oppgave 1 b)
Avanse i prosent:
Kommentar til oppgave 1 c)
Avansen er nesten dobbelt så stor som materialkostnadene, noe som kan tyde på at Apple er det leddet i verdikjeden som tjener mest på mobiltelefonen.
Kommentar til oppgave 1 d)
Oppgave 2
Sett opp en priskalkyle i dollar for iPhone 11 Pro Max, hvor du beregner avansen ut fra at materialkostnadene er $450,50 og salgsprisen er $1099.
Beregn avansen for iPhone 11 Pro Max i prosent.
Hvordan er avansen i prosent for iPhone 11 Pro Max sammenlignet med iPhone 7? Apple tar i henhold til egne rapporter stadig større samfunnsansvar. Kan dette forklare endringene i kalkylene? Forklar.
Bakgrunnsstoff:
Løsning oppgave 2 a)
Vi tar salgsprisen og trekker fra materialkostnadene:
Løsning oppgave 2 b)
Avanse i prosent:
Oppgave 3
I første kvartal 2019 omsatte Apple for 31 milliarder dollar, og i samme periode var overskuddet på 11,6 milliarder dollar – en nedgang på 16 % fra året før. Samtidig er dagslønnen for en gruvearbeider mellom en og ni dollar.
Hvor mange prosent av omsetningen utgjorde Apples overskudd i første kvartal 2019?
I hvilken grad synes du det er en rettferdig prissetting på iPhone?
- Hva skal til for at prissetting skal bli mer rettferdig?
Hvor stort var overskuddet til Apple i første kvartal 2018 ifølge opplysningene?
Bakgrunnsstoff:
- Kampanje: Apples resultat faller – salget av iPhone stuper
- NRK: Mukamba har jobba i gruva sidan han var åtte: 11 timars arbeidsdag og 1 dollar i lønn
Hjelp til oppgave 3
Husk at omsetning er det samme som salg.
Løsning oppgave 3 a)
Vi må finne ut hvor mange prosent overskuddet er av omsetningen:
Løsning oppgave 3 d)
Her er det lurt å regne med vekstfaktor. En nedgang på 16 % vil si at vekstfaktoren er
Omsetningen i 2019 regner vi ut i fra omsetningen i 2018 ved å multiplisere med vekstfaktoren. Når vi nå skal regne bakover i tid, må vi dele på vekstfaktoren. Omsetningen i 2018 var
Fagbegreper
- Avanse
- er indirekte kostnader + fortjeneste.
- Direkte kostnader
- er kostnader som er direkte knyttet til produksjon av en bestemt vare, som for eksempel materialkostnader.
- Første kvartal
- er perioden januar, februar og mars – første fjerdedel av et kalenderår.
- Indirekte kostnader
- er kostnader som ikke er direkte knyttet til å produsere en bestemt vare, som for eksempel en mobiltelefonprodusent sine lønns- og utviklingskostnader.
- Materialkostnader
- er her summen av hvor mye alle delene til en mobiltelefon koster.
- Omsetning
- er totale salgsinntekter i en periode, dvs. salgspris multiplisert med antall solgte produkter.
- Verdikjede
- er her prosessen gjennom alle leddene til en mobiltelefon, fra råvarer hentes ut til telefonen er hos forbrukeren.