Kart og arbeidstegninger
2.3.20
Vi har et kart i målestokk 1 : 40 000.
a) På kartet måler vi at det er 8,5 cm fra fastlandet og ut til en øy. Hvor lang er denne avstanden i virkeligheten?
vis fasit
Når målestokken er 1 : 40 000, vil 1 cm på kartet være 40 000 cm = 400 m = 0,4 km i virkeligheten. 8,5 cm på kartet blir dermed i virkeligheten.
b) Avstanden mellom to skjær er omtrent 5 200 meter. Finn hvor mange centimeter dette utgjør på kartet.
vis fasit
1 cm på kartet utgjør 400 meter i virkeligheten. 5 200 meter i virkeligheten blir dermed
Avstand på sjøen måles vanligvis i nautiske mil. En nautisk mil er 1 852 meter.
c) På kartet måler vi at det er 10,5 cm fra Sånum til Stussøy. Finn avstanden i nautiske mil mellom disse to stedene.
vis fasit
10,5 cm på kartet blir i virkeligheten. Antall nautiske mil blir da
Fart på sjøen måles vanligvis i knop. Knop er antall nautiske mil per time (nautiske mil/h). Er farten din 10 knop, kommer du 10 nautiske mil på en time. Er farten 7 knop, kommer du 7 nautiske mil på en time osv.
d) Tenk deg at du er på båttur fra Sånum til Stussøy med en fart på 6 knop. Hvor lang tid tar båtturen?
vis fasit
Båtturen tar .
I minutter blir det
Båtturen fra Sånum til Stussøy tar ca. 23 minutter med en fart på 6 knop.
2.3.21
Tegningen viser grunnflaten til et hus i målestokk 1 : 100.
a) Hva betyr det at målestokken er 1 : 100?
vis fasit
1 cm på arbeidstegningen er 100 cm i virkeligheten.
b) Hvor mange kvadratmeter blir utvidelsen av stuen?
vis fasit
Utvidelsen av stuen blir .
2.3.22
Tegn en skisse av pulten eller bordet du sitter ved. Bruk målestokk 1:10.
2.3.23
En arbeidstegning av en maskindel er i målestokk 5 : 1.
a) Hva betyr det at målestokken er 5 : 1?
vis fasit
Når målestokken er 5 : 1, vil 5 cm på tegningen være 1 cm i virkeligheten.
b) Et mål på tegningen er 100 mm. Hvor mange millimeter blir dette i virkeligheten?
vis fasit
100 mm blir i virkeligheten.
c) Maskindelen har en lengde på 21 mm. Hva blir dette målet på tegningen?
vis fasit
Målet blir i virkeligheten.
2.3.24
Bruk oppskriften fra teorien og lag din egen skisse av et rom med noen møbler. Dersom du bruker for eksempel GeoGebra, vil du kunne dreie tegningen din i ulike retninger. Ta deg tid til å gjøre dette skikkelig.