Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Planlegg AR-produksjon

Teknologisk utvikling skjer kjapt, og fra en dag til en annen kan nye tekniske løsninger endre hverdagen din radikalt. Nå skal du bidra i utviklingen og se for deg nye løsninger ved hjelp av AR.
Hender som holder et nettbrett foran et bymiljø, og bymiljøet vises på skjermen. På skjermen har det dukket opp flere bokser med tekst og ikoner med informasjon om en kafé, et hotell og kirken på bildet. Illustrasjon.

I denne oppgaven skal du jobbe med utvikling av løsninger som tar i bruk AR-teknologi. Du kan ta utgangspunkt i AR-funksjonalitet som finnes, eller du kan se for deg nye tekniske løsninger som kan komme.

Oppdrag

Lag en AR-løsning der den virkelige og den digitale verdenen forenes for å løse et behov, bidra til opplæring eller være underholdning.

Velg oppgave 1a, 1b eller 1c. Gjør oppgave 2 i tillegg. Oppgave 3 kan du gjøre dersom det er tid.

1. Idé

Jobb godt med idéfasen. Lag tankekart med idéer. Du kan lage moodboard over stilen og tegne opp skisser og wireframes og vise fram hvordan din AR-løsning kan brukes. Velg oppgave a, b eller c.

  1. Løse et behov

    Finn et behov som AR kan løse. Er det noen situasjoner der digital teknologi kan være til hjelp for deg eller andre grupper?

  2. Opplæring

    Du skal utvikle en AR-løsning som kan brukes for å skape og støtte læring. Hvem er målgruppa? På hvilken måte kan AR-løsningen kombinere fordeler fra den virtuelle og virkelige verden?

  3. Underholdning

    For noen er det nesten utenkelig med en dag uten mobiltelefonen, og den dekker mange behov. Underholdning er et av disse. Det kan bli for mye skjerm og lite aktivitet. Lag en løsning med fokus på aktivitet i den virkelige verdenen, og finn måter å integrere AR på som kan fenge.

2. Pitch

Nå skal du forberede en pitch – en kort presentasjon på tre minutter der du skal selge inn AR-løsningen din for et panel eller større publikum. Panelet kan bestå av lærere, bransjefolk og/eller medelever.

Vis fram løsningen din med skisse eller prototype, og selg inn hvorfor denne løsningen bør komme ut på markedet.

Du kan lese mer om pitching på denne siden:

3. Utvikle og lage løsning

Hvis det er tid og du har nødvendig kompetanse, kan du bruke innspill fra pitche-runden og utvikle AR-løsningen din teknisk.

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 10.03.2021

Læringsressurser

Nye opplevelser med teknologi